مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

آیت‌الله جوادی‌آملی:

آیت‌الله جوادی‌آملی:
دهه فجر فرصت مناسبی برای تکریم شخصیت امام راحل است

 استاد برجسته حوزه علمیه دهه مبارک فجر را از ایام پربرکت انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: دهه فجر فرصت مناسبی برای تکریم از شخصیت امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی است.

 به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی

علوم وحیانی اسراء، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار تعدادی از مدیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه شش تهران با اشاره به این روایت از امام حسن‌مجتبی (ع) که فرموده بودند «کونوا اوعیة العلم و مصابیح الهدى» اظهار داشت: وجود مبارک امام حسن‌مجتبی (ع) به همه ما به ویژه عالمان دین و حوزویان و دانشگاهیان سفارش کردند که این دو عنصر محوری را کاملا رعایت کنیم، یعنی در بخش اندیشه یک دانشمند کامل و در بخش انگیزه چراغ‌بان خوبی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: کسی که اهل اندیشه نیست توفیق خدمت ندارد و کسی که اهل انگیزه نیست توفیق هدایت ندارد.
استاد حوزه علمیه، اندیشه و انگیزه را مانند دو بالی دانست که کمال انسان در حفظ و پرواز این دو بال است و تصریح کرد: ما دارای بخش‌های ادارکی هستیم که متعلق اندیشه است و با آن چیزهایی می‌فهمیم و کار حوزه و دانشگاه تقویت این اندیشه است. بال دیگر انگیزه است که کاری به حوزه و دانشگاه ندارد، بلکه باید آن را در مسجد و حسینیه جستجو کرد و در کنار سجاده و نماز شب یافت.
مفسر قرآن کریم اظهار داشت: انسان با بال اندیشه، حق را از باطل، خیر را از شر، صدق را از کذب، حسن را از قبیح و سرانجام عدل را از ظلم تشخیص می‌دهد.
‌جوادی‌آملی با یادآوری این نکته که بخش اندیشه متولی جزم علمی است، اضافه کرد: تصور و تصدیق متعلق به اندیشه است و آنچه که جزم را به عزم و علم را به عین تبدیل کند، کار حوزه و دانشگاه نیست بلکه این کار سجاده و نماز شب و مسجد و حسینیه است.
مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: بخش انگیزه عهده‌دار عقل نظری است و اراده و اخلاص و نیت را عقل عملی عهده‌دار است.
این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر انسان کامل شد، اینها را هماهنگ و مدیریت می‌کند و مسئول جزم را با عزم و مسئول عزم را با جزم هم‌آوا می‌کند و به مقصد می‌رساند و اگر عاقل و انسان کامل نبود یا عالم بی‌عمل است و یا عامل بی‌تحقیق.
وی با تقسیم‌بندی جسم و جان انسان به چهار گروه اظهار داشت: در فضای بیرون‌بخشی از کارها به عهده چشم و گوش است که درک کند، اینها مجاری ادارکی هستند و بخشی از نیروها متولی حرکت و عمل هستند مثل دست و پا.
‌جوادی‌آملی افزود: هیچ ارتباطی بین دست و پا و چشم و گوش نیست، یعنی دست و پا نمی‌فهمند ولی کار می‌کنند، اما چشم می‌بیند و گوش می‌شنود ولی کار نمی‌کنند، این جان آدمی است که اگر هر دو سالم باشند را هماهنگ کند تا آنچه را که چشم دید و گوش شنید به دست و پا فرمان دهد تا عمل کنند.
استاد برجسته حوزه علمیه عنوان داشت: اگر دست و پای کسی فلج بود، چشم و گوش او کاری انجام نمی‌دهد.
وی ادامه داد: گروه اول در فضای بیرون کسانی هستند که مجاری ادراکی و تحریکی آنها قوی است و از هر دو نظر سالم هستند و خطر را می‌بینند و از خطر هم پرهیز می‌کنند که اینها جزو انسان‌های اهل نجات می‌شوند.
وی گفت: گروه دوم نیز کسانی هستند که خوب می‌بینند اما دست و پای آنها بسته است و ادراک آنها به عمل نمی‌رسد، اما گروه سوم کسانی هستند که دست و پای آنها قدرتمند است و خیلی کوشش می‌کنند اما چشم و گوش آنها بسته است.
‌جوادی‌آملی گفت: گروه چهارم کسانی هستند که نه می‌بینند و نه حرکت می‌کنند، یعنی هم از نظر چشم و گوش ضعیف هستند و هم از نظر دست و پا.
وی با بیان اینکه همین چهار گروه درباره جان ما هم وجود دارد، تصریح کرد: گروه اول کسانی هستند که در حوزه یا دانشگاه خوب درس خواندند و در مسجد یا حسینیه خوب تربیت شدند و این افراد عالم عادل می‌شوند و هر چه را فهمیدند عمل می‌کنند.
این مرجع تقلید اظهار داشت: گروه دوم کسانی هستند که خوب فهمیدند ولی در مصاف با دیو نفس، عقل عملی آنها ضعیف شده است و چیزی که متولی عزم و اراده و نیت است و باید کار کند به بند کشیده شده و این شخص فقط بلد است.
وی تاکید کرد: این بیان نورانی حضرت امیرالمومنین (ع) که فرمود (کم من عقلا اسیرا تحت هوی امیر) چه بسیار اتفاق می‌افتد که عقل در مصاف و نبرد با هوس به اسارت درآمده، تاکید بر همین نکته است، یعنی در جبهه جهاد اکبر و جنگ درون بین عقل عملی و شهوت و غضب، عقل عملی شکست خورد و دست و پایش بسته شد، بنابر‌این، این شخص با اینکه آیه را خوانده و برای دیگران تفسیر کرده ولی خودش به آن عمل نمی‌کند، برای اینکه چیزی که باید اراده کند دانش نیست، بلکه عقل عملی است که دست و پایش بسته است.
وی افزود: ما تا اینها را نشناسیم و مرز بین آنها را ندانیم نه می‌توانیم خودمان را بسازیم و نه می‌توانیم افرادی که زیر دست ما هستند را تربیت کنیم.
‌جوادی‌آملی اظهار داشت: تا دوست و دشمن و مصاف و میدان را نشناسیم نمی‌توانیم خودمان را اصلاح کنیم و وقتی در این عرصه موفق نبودیم نمی‌توانیم جوانان را اصلاح کنیم.
وی خطاب به مدیران مدارس گفت: شما باید تلاش کنید عالم عامل تربیت کنید که وقتی وارد صحنه جامعه شدند مشکلی نداشته باشند.
این مرجع تقلید دهه مبارک فجر را از ایام پربرکت انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان داشت: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی آنهایی که هم خوب فهمیدند و هم باور کردند تلاش و کوشش زیادی انجام دادند که این نظام محقق شود.
مفسر قرآن کریم بیان داشت: این بزرگواران که شهدای انقلاب اسلامی هستند با افراد عادی فرق دارند. افراد عادی مرده وارد برزخ می‌شوند ولی شهدا زنده وارد صحنه برزخ می‌شوند.
‌جوادی‌آملی با بیان اینکه معنای مرگ و زندگی برزخی هم توجه و غفلت است، تصریح کرد: بدن همه ما می‌میرد و پزشک معالج اجازه دفن می‌دهد، این روح یا خوابیده است یا بیدار؛ یا غافل است و یا هوشیار. بسیاری از افراد بعد از مردن همان طوری که بدن می‌پوسد، جانشان در غفلت و فراموشی است، بنابر‌این در قبر وقتی بدیهیات و الفبای دین را از آنها سؤال می‌کنند، یادشان نیست.
وی افزود: جریان مرگ آنقدر قوی است که تمام اعضا و سلول‌های بدن را در هم می‌کوبد، تا جایی که وقتی الفبای دین را از ما می‌پرسند، یادمان نیست، به خاطر اینکه بدن پوسیده است و جان هم خوابیده، ولی شهدا بیدار وارد برزخ می‌شوند و نه تنها همه سؤال‌ها را کاملا جواب می‌دهند بلکه خودشان از خدای سبحان سؤال می‌کنند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به فرارسیدن 12 بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی، بر ضرورت تکریم از مقام ایشان و شهدای انقلاب اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: ما اگر می‌خواهیم حافظ خون این بزرگواران باشیم باید راه بیفتیم و بین ما و خدای ما حجابی نباشد که بدانیم هر چه می‌کنیم خدای سبحان می‌بیند و به آنها گزارش می‌کند و آنها درباره ما دعا می‌کنند.
‌جوادی‌آملی مرکب عالمان دین را وزین‌تر از خون شهدا دانست و تاکید کرد: اگر شهدا زنده وارد برزخ می‌شوند عالمان دین هم به همان صورت وارد برزخ می‌شوند و جواب سؤال‌ها در ذهنشان وجود دارد و از ذات اقدس اله بشارت طلب می‌کنند.
وی در توصیه‌ای به مدیران مدارس گفت: هرگز خودتان را با کسانی که مشغول کسب و درآمدهای مادی هستند نسنجید، برای اینکه آنها هر چه فراهم کردند در این دنیا می‌گذارند و با دست خالی می‌روند، اما یک دانشمند هر چه فراهم کرد را همراه خود دارد.
مفسر قرآن کریم عنوان داشت: نباید گفت ما عمری زحمت کشیدیم و درآمد ما کم است، فلان شخص که کسب پیشه کرده، درآمد بیشتری دارد. او عمر را داده، چیزی را گرفته و گذاشته و دارد با دست خالی می‌رود، شما عمر را دادید و علومی را فراهم کردید و با دست پر می‌روید، بنابراین مادامی که علم باشد، یعنی جان بیدار بخش اندیشه و انگیزه را هماهنگ می‌کند که هر دو در رهبری و هدایت جان بیدار عمل کنند و به مقصد برسند.
‌جوادی‌آملی در پایان گفت: خداوند به شما توفیقی عنایت کند که آینده‌سازان مملکت که امانت‌های الهی هستند را به بهترین وجه تربیت کنید تا به نظام پربرکت جمهوری اسلامی ایران خدمات صادقه ارائه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد