با تمام انرژی ، مادر باش !

در حال حاضر بسیاری از زنان در جوامع، شاغل هستند و شغل خود را به دلیل کسب درآمد، ارتباط با تخصص و رشته تحصیلی و یا صرفا لذت بردن از فعالیت اجتماعی انتخاب کرده اند.

با تمام انرژی ، مادر باش !

در حال حاضر بسیاری از زنان در جوامع، شاغل هستند و شغل خود را به دلیل کسب درآمد، ارتباط با تخصص و رشته تحصیلی و یا صرفا لذت بردن از فعالیت اجتماعی انتخاب کرده اند.

مادران شاغل مسئولیت سنگین تری دارند زیرا باید هم در داخل و هم خارج از منزل وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند.

 اگر در این میان نکات لازم برای تعادل میان این دو را رعایت نکنند به مرور دچار فرسایش روحی و جسمی شده خود و فرزندانشان را با مشکلاتی روبرو می سازند.

از این رو این مادران باید با مواردی آشنا شوند تا در صورت شاغل بودن به تعادل میان محیط خانه و کار منجر شود.

یک زن می تواند یک مدیر موفق ،یک خبرنگار ، یک معلم و یا هزاران نقش اجتماعی دیگر داشته باشد اما توجه به این نکته ضروری است که در درجه ی اول در صورت تشکیل خانواده و فرزند داشتن ، وظیفه ی مادری خود را به نحو احسن انجام دهد.

اگر شما هم مادر شاغل هستید، فراموش نکنید که اشتغال شما نباید به هیچ وجه به فرزندانتان لطمه بزند و همچنین در سپردن نگهداری فرزندتان به مهد یا خانه ی مادر بزرگ خیلی باید دقت کنید که حتی الامکان در سن کم و زیر دو سال نباشد.

حال اگر شما تمام جوانب را سنجیده اید و می خواهید در کنار وظیفه ی مادری، به کار دیگری نیز مشغول باشید به نکات زیر توجه کنید:

به عنوان یک مادر شاغل حتما در طول روز مسؤولیت ‌های زیادی روی دوش خود حس می‌کنید. به احتمال زیاد صبح ‌ها زود از خواب بیدار می ‌شوید و لازم است به کارهای مختلفی رسیدگی کنید. باید مطمئن شوید که فرزندتان لباس مناسبی می‌پوشد، تکالیف مدرسه ‌اش را انجام می ‌دهد و به موقع غذا می ‌خورد. در کنار کارهای خانه باید برای همسرتان هم وقت بگذارید.

در واقع برای این که در طول روز بتوانید به تمام کارهای خود برسید باید بین مثلث کار بیرون از منزل، کارهای خانه و همین‌طور رسیدگی به اعضای خانواده‌تان توازنی برقرار کنید.

برنامه ریزی را فراموش نکنید

کارهایی را که انجام شان در طول روز اهمیت بیشتری دارد در اولویت قرار دهید تا برای انجام آن ها با کمبود وقت مواجه نشوید.

بنابراین مهمترین کارهایی را که روزانه یا هفتگی باید انجام دهید، یادداشت کنید و فهرستی از آن ها را داشته باشید تا هیچ‌کدام را از یاد نبرید. شاید در بینشان کارهایی باشد که بتوانید انجام شان را به همسر یا سایر نزدیکان خود بسپارید و جلوی هر کدام یادداشت کنید چه کسی عهده‌دار این بخش است. در انتهای هر روز برنامه را مرور کنید و ببینید تا چه حد توانسته‌اید آن ها را به نتیجه برسانید و چه جاهایی زمان را هدر داده‌اید.

برای برنامه ‌ریزی، این نکات را به خاطر داشته باشید:

در برنامه ‌ریزی روش شخصی خودتان را دنبال کنید. به‌طور حتم شیوه زندگی شما با همسایه، خواهر و دوستان تان یکسان نیست و نباید از الگوی دیگران برای زندگی خودتان استفاده کنید.

دفترچه یادداشت کوچکی بخرید و تمام کارهایی که باید هر روز انجام دهید داخل آن بنویسید. دفترچه را همیشه در کیف خود بگذارید و از شب قبل برنامه روز بعدی را کنترل کنید تا موردی از قلم نیفتد.

برای این که در طول روز بتوانید به تمام کارهای خود برسید باید بین مثلث

کار بیرون از منزل، کارهای خانه و همین‌ طور رسیدگی به اعضای خانواده ‌تان، توازنی برقرار کنید

کمال ‌گرایی را کنار بگذارید

شاید جزء مادرانی هستید که دل تان می ‌خواهد همه ‌چیز همیشه بهترین باشد و برای این کمال‌گرایی بیش از حد وقت می ‌گذارید یا خودتان را خیلی خسته می ‌کنید. لازم نیست فکر کنید که باید همه کارها را بهتر از بقیه انجام دهید. اگر از خودتان بیش از حد انتظار خوب بودن را دارید، باید برنامه‌هایتان را دوباره بررسی کنید. برای مثال ببینید که آیا واقعا مهم است که حیاط خانه شما همیشه عالی و خیلی تمیز باشد؟ وقتی زمان بیشتری را برای بازی با کودکان یا بودن با آن ها صرف می‌کنید این موارد بیشتر در خاطرشان ثبت می ‌شود و شاید خاطره مبهمی از تمیزی بیش از حد کف خانه در ذهن آنان باقی بماند.

دست‌اندازهای صبحگاهی را هموار کنید

برای خیلی از مادران شاغل که فرزندشان به مدرسه می ‌رود، صبح‌ ها زمان مهمی است. باید برای آماده شدن خود و فرزندان شان وقت بگذارند و حواس شان باشد که بچه‌ ها تمام وسایل مورد نیازشان را برداشته ‌اند.

اگر می ‌خواهید از فشار و استرس صبحگاهی در امان بمانید و صبح‌ ها به موقع به کارتان برسید چند پیشنهاد برای تان داریم:

شب ‌ها قبل از خواب، کیف مدرسه بچه‌ ها را حاضر کنید و لباس ‌هایی که قرار است بپوشند دم دست بگذارید تا صبح وقتی برای پیدا کردن اشیا گم شده تلف نشود. در مورد وسایل و لباس‌ های خودتان هم به این نکته توجه کنید.

حداقل یک ساعت زودتر از بچه‌ ها از خواب بیدار شوید. این زمان، فرصت مناسبی است تا خودتان صبحانه بخورید، سرحال ‌تر شوید، لباس بپوشید و بعد به کارهای کودکان برسید. در این صورت شتابزده نخواهید ‌شد و با آرامش بیشتری بچه‌ ها را برای رفتن به مدرسه آماده می ‌کنید.

یادتان باشد که خانواده شما نسبت به کارهای دیگران در اولویت قرار دارد

و نباید بیش از وظایف معمول اضافه کاری قبول کنید

 نه گفتن را یاد بگیرید

به عنوان یک زن شاغل پر مشغله، باید یاد بگیرد که به ‌خواسته‌های نامعقول دیگران به راحتی نه بگویید. اگر در محل کار، یکی از همکاران کاری را از شما درخواست می‌کند که لازمه آن اضافه ‌کاری برای شماست، باید قبل از پذیرفتن آن به دفتر برنامه روزانه خود مراجعه کنید و ببنید چقدر می ‌توانید برای این کار وقت بگذارید. یادتان باشد که خانواده شما نسبت به کارهای دیگران در اولویت قرار دارد و نباید بیش از وظایف معمول اضافه کاری قبول کنید. تصور نکنید که با رد کردن درخواست‌های دیگران شما به یک کارمند یا همکار بد تبدیل می‌شوید بلکه با این شیوه می‌توانید برای کارهای دیگر که در زندگی شما اولویت دارد بیشتر وقت بگذارید. موضوع نه گفتن در مورد دوستان یا سایر افراد خانواده هم صدق می‌کند. در صورت لزوم شرایط و کارهای روزانه، خود را برایشان توضیح دهید تا بهتر شما را درک کنند.


زمان هایی که با فرزندتان هستید را قدر بدانید

فکر کنید اوقات خود را با بچه ها چگونه می گذرانید و فهرستی از آن تهیه نمایید.

- اگر در حال غذادادن به بچه هستید با او حرف بزنید، نوازشش کنید و برایش شعر بخوانید.

- اگر در حال حمام کردن او هستید، او را با لبخند زدن و خندیدن خوشحال کنید.

- اگر در حال پختن غذا هستید، از فرزندتان کمک بخواهید با او صحبت کنید و بخندید.

- هنگام رساندن فرزندتان به مهدکودک و یا مدرسه وقت خوبی است که با او صحبت کنید و به حرفهایش گوش دهید.

- زمانی را برای بازی کردن با بچه ها در نظر بگیرید.

- وقت معینی برای مسواک زدن، حمام کردن و سایر کارهای روزانه داشته باشید تا نظم در انجام کارها را بیاموزد.

- به او بگویید که دوستش دارید و بدینوسیله امنیت عاطفی در او ایجاد کنید ، چرا که اعتماد بنفس کودکان و روحیه قوی آنها وابسته به احساس چنین امنیتی است.

- در نتیجه شما بهترین راه ها را انتخاب نموده اید و با وجود کمبود وقت، عملکرد شما مهم ترین هدیه ای است که به خانواده می دهید.