مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

مشکل کاهل نماز و سستی در اعتقاد

پرسش:
من دختری هستم از خانواده مذهبی و خودم در سنین ابتدایی رسیدن به سن تکلیف تمام فرایض دینی را انجام می دادم و حالا کمی در نماز کاهلی می کنم.

مشکل کاهل نماز و سستی در اعتقاد

پرسش:
من دختری هستم از خانواده مذهبی و خودم در سنین ابتدایی رسیدن به سن تکلیف تمام فرایض دینی را انجام می دادم و حالا کمی در نماز کاهلی می کنم. اما مشکلی که جدیدا پیدا کردم این است که مدام فکرهای اینکه اصلا خدا وجود ندارد و اینکه قیامتی وجود ندارد این در حالی است که من حجاب کامل دارم و تقریبا تمام فرایض دینی را انجام می دهم و هرموقع اسم ائمه می آید اشک در چشمانم حلقه می زند و جدیدا شادی در زندگی من معنا ندارد .برای رفع این فکرها که می ترسم روزی روی عقاید من هم تاثیر گذارد چه باید کرد.

پاسخ:

جوانان، معمول در این سنین، نسبت به مسائل مختلف از جمله اعتقادات و باورهای دینی خود دچار شک و تردید می‏شوند و درصدد پیدا کردن دلایل منطقی و پشتوانه قابل قبولی برای آنها هستند. آنان می‏خواهند نظام فکری و اعتقادی خود را تجدید بنا کنند و به آن استحکام بیشتری بخشند. از آن جا که گاهی گمان می‏کنند، باورهای دینی‏شان مبتنی بر تقلید است، تصمیم به اصلاح آن می‏گیرند. ازاین‏رو سعی می‏کنند با بررسی، تحقیق و موشکافی درباره آنها، به ثبات فکری دست یابند؛ گرچه فطرت و سرشت پاک، آنان را به اصول کلی اعتقادی و اخلاقی و باورهای دینی سوق می‏دهد؛ ولی گاهی دچار شک و شبهه می‏شوند. چنین تردیدهایی - که فرد را به تحقیق و کنکاش وامی‏دارد و سپس او را از مرحله شک به مرحله یقین و علم می‏رساند - خوب و پسندیده است؛ ولی به شرط آن که به محض ایجاد شک و شبهه، شخص به دنبال پاسخ و حل آن باشد، و با یافتن جواب قانع کننده‏ای، در حالت تردید باقی نماند؛ زیرا شک توقفگاه خوبی نیست. اما اگر آغازگر حرکت باشد، نیکو و شایسته است. بنابراین اگر شک و تردیدهای شما از این قبیل باشد، نگران نباشید. سعی کنید با مطالعه درباره اثبات وجود خدا و تأمل در آفاق و انفس و پرسیدن از اساتید و کارشناسان، جنبه اعتقادی و فکری خود را تقویت نمایید و با عمل کردن به دستورات دینی (مثل نماز و عبادات دیگر) و پای‏بندی بیشتر به آن، ایمان خود را تقویت کنید، چرا که اهمیت ندادن و عدم انجام چنین کارهایی باعث غفلت در انسان می شود و این غفلت است که باعث می شود به عدم وجود خداوند تبارک و تعالی فکر کنیم.[1] در اینجا روایتی از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام خدمتتان عرض می نماییم: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع سَتُصِیبُکُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ یُرَی وَ لَا إِمَامٍ هُدًی لَا یَنْجُو مِنْهَا: إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِیقِ قُلْتُ کَیْفَ دُعَاءُ الْغَرِیقِ قَالَ تَقُولُ: یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِک‏
 یونس بن عبد الرحمن از عبد اللَّه بن سنان روایت کرده که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: در این زودی برای شما شبهه‏ای پیش خواهد آمد که نه علم خروج از آن را دارید و نه امامی هست که شبهه را برای شما حل کند، و در سرگردانی خواهید ماند افرادی که بخواهند از این گونه شبهات رهائی پیدا کنند باید دعای غریق را بخوانند گوید: عرض کردم دعای غریق کدام است؟ فرمود: میگوئی: «یا اللَّه یا رحمان یا رحیم، یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک»
[2]. در آخر آنچه لازم است تذکر داده شود این است که با وجود عشق و علاقه ای که نسبت به اهل بیت علیهم السلام دارید و قبلا هم فرایض دینی را انجام داده اید، مطمئنا شخص مؤمنه ای هستید و این نگرانی شما تأیید بر این مطلب خواهد بود پس جای هیچ نوع نگرانی نخواهد بود و بیش از پیش به اعمال و وظایف دینی خود عمل کنید و مهمتر از همه به درگاه خداوند منان همیشه امیدوار باشید چرا که یأس و نومیدی بزرگترین شکست خواهد بود.


[1] . برگرفته از سایت پاسخگو وابسته به نهاد مقام معظم رهبری.

[2] . زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام ص 557.
منبع: پایگاه حوزه، شماره 18375

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد