درس ها و حکایت ها؛
مرحوم شیخ جواد بلاغى
کتابهاى ایشان در این زمینه از جمله بهترین کتابهاست. در این کتابها به
تحریف هاى تورات و انجیل پرداخته شده و آن مرحوم تناقضات عهدین را
کنارهم نهاده و اختلاف نسخ تحریف شده فعلى را با تورات و انجیل اصلى به
اثبات رسانده است. کتابهاى ایشان فوق العاده ارزش دارد.....
درس ها و حکایت ها؛
مرحوم شیخ جواد بلاغى
کتابهاى ایشان در این زمینه از جمله بهترین کتابهاست. در این کتابها به تحریف هاى تورات و انجیل پرداخته شده و آن مرحوم تناقضات عهدین را کنار هم نهاده و اختلاف نسخ تحریف شده فعلى را با تورات و انجیل اصلى به اثبات رسانده است. کتابهاى ایشان فوق العاده ارزش دارد. اگر یک صفحه از این کتابها را در مقابل خود بگذارید مطالب و دلایل بسیارى براى اسلام آوردن یک شخص یهودى یا مسیحى در آن خواهید یافت.
شیخ جواد بلاغى بسیار فقیر بود و به زحمت خرج زندگى خود را به دست مىآورد. از همین رو سرانجام بر اثر بیمارى سل مُرد. اما اینکه چطور این کتابها را نوشت خود حکایتى بسیار آموزنده است. از مرحوم والد [آیة اللَّه العظمى میرزا مهدى شیرازى قدس سره]، نقل شده است که ایشان براى نوشتن این کتابها نیاز به فراگیرى لغت عبرى داشتند؛ چرا که تورات و انجیل به زبان عبرى است و آن زمان مانند امروز دانشگاهى نبود که این زبان را آموزش دهند و این کتابها را دقیق ترجمه کنند. در نتیجه ایشان براى آنکه بدانند ترجمههاى عربى و فارسى با اصل کتابها فرقى دارند یا نه، تصمیم مىگیرند لغت عبرى را بیاموزند.
در آن زمان اسرائیل وجود نداشت و یهودىها در همه جاى جهان از جمله در سامرا پراکنده بودند. در این شهر بازارى وجود داشت به نام سوق الیهود، که یهودىها و بچههایشان در آن به زبان مادرىشان یعنى عبرى گفت و گو مىکردند.
ایشان ابتدا مىخواستند عبرى را از بزرگان و علماى یهود یاد بگیرند، ولى آنها آموزش نمىدادند؛ زیرا معلوم بود هدف شیخ از یادگیرى عبرى، استفاده از آن علیه یهودیت است. بازاریان و تجار نیز از آموزش زبان عبرى به شیخ خوددارى مىکردند.
مرحوم بلاغى گاهى اوقات براى فهمیدن معناى یک کلمه مجبور مىشد سر ظهر که هیچ کس در آن گرماى سوزان عراق بیرون نمىآمد و همه در سردابها مشغول استراحت بودند، به محله یهودىها برود و با پول نهار و شامش آب نبات مىخرید و به بچه یهودىها که بیرون مانده بودند مىداد تا یک کلمه از کتاب تورات برایش معنا کنند.
در آن گرما همه مردم بیست، سى پله زیر زمین مىرفتند تا در محیط خنکى باشند، و حتّى در حرم عسکریین علیهما السلام هم کسى پیدا نمىشد و از گرما ضریح داغ مىشد تا جایى که نمىشد بر آن بوسه زد. عدهاى براى آنکه لبشان نسوزد عبا را روى ضریح مىگذاشتند و روى عبا را مىبوسیدند. مرحوم بلاغى در چنین وضعیتى تورات را که دو برابر قرآن است زیر بغل مىگرفت و از بچهها معناى کلمات آن را مىپرسید و به این شکل لغت عبرى را یاد گرفت
مرحوم بلاغى با خود نگفت خدایا، نه دانشگاهى وجود دارد که عبرى یاد بگیرم، نه پولى دارم و نه طاقت گرما دارم. بلکه با تعقل و تدبرى که حضرت صادق علیه السلام مىفرماید، به این نتیجه رسید که به رغم تهى دستى برود از بچههاى یهودى یاد بگیرد و کلمه کلمه یاد گرفت. عبرى لغتى است که هر چند با زبان عربى خویشاوند و هم ریشه است، ولى شباهت زیادى به عربى ندارد و آموختن آن آسان نیست. چه قدر صبر و کوشش خستگىناپذیر لازم است تا از طریق معلمانى که بچه هستند، بر این زبان تسلط حاصل شود. آن وقت ما بیاییم این صبر را با صبر خود، مقایسه کنیم، اصلا قابل قیاس نیست. آن بزرگوار با چنین مشقتهاى طاقت فرسایى الهدى و الرحله را نوشت. من دهها کتاب در مناقشه کتاب عهدین دیدهام، اما واقعا این دو کتاب مرجعى براى محققان است و دیگران نیز که خواستهاند در این زمینه کتاب بنویسند از آنها استفاده کردهاند.
«این معناى صبر در تبلیغ است. حال روز قیامت، ما را کنار شیخ جواد بلاغى مىگذارند!؟ امثال ما هرگز شایستگى مقایسه شدن با ایشان را نداریم»
1) محمد جواد بلاغى (1283 - 1352 ق) از شاگردان آقا رضا همدانى، شیخ محمد طه، ملا کاظم خراسانى و استادِ آیة اللَّه خویى بود.
2) ایشان کتاب هاى دیگرى نظیر انوار الهدى و نصائح الهدى نیز دارند که با کتاب پیش گفته تشابه اسمى دارند
اتفاقی یک قرن پیش رخ داد
نماز یک امام جماعت شیعی در مسجدالحرام + عکس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاهها، در 29 ربیع الاول سال 1366 هجری قمری «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» به همت آیتالله العظمی بروجردی و شیخ محمد شلتوت تشکیل شد تا سرآغازی برای دستیابی به اتحاد جهان اسلام باشد. اکنون و پس از گذشت کمتر از 7 دهه، برخی دیدگاههای متحجرانه مانع از تحقق این اتحاد شده است.
امروز مکه مکرمه و بیتالله الحرام در محاصره وهابیون سعودی است، وهابیونی که نه تنها به عقاید شیعیان احترام نمیگذارند بلکه اهل سنتی که با عقاید آنان مخالف باشند را تکفیر میکنند.
تصویری که در ستون سمت چپ این خبر مشاهده میشود متعلق به سال 1340 هجری قمری است که در جریان آن نماز جماعت حرم مکی به امامت مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین عاملی اقامه شده است.
ماجرا از این قرار بود که علامه شرفالدین در سال 1340 هجرى قمرى آماده سفر حج شد و از بیروت با یک کشتى همراه با تنى چند از یارانش به سوى خانه خدا حرکت کرد. حج آن سال به خاطر حضور شرفالدین یکى از باشکوهترین مراسم حجى بود که تا آن روزگار مکه به یاد داشت. او در غبارروبى و عطر افشانى خانه کعبه همراه «ملک حسین» (پادشاه وقت عربستان) شرکت کرد و به خواست او نماز جماعت را در مسجد الحرام اقامه نمود. این نخستین نماز جماعتى بود که در مسجد الحرام به امامت یک عالم شیعى برگزار مىشد و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنى پشت سر او نماز خواندند.
علاّمه شرف الدین رهبر شیعیان لبنان بود که در سال 1290 هجری در شهر کاظمین به دنیا آمد و تلاشها و مبارزات بسیاری در راه شیعیان مبذول داشت و در سال 1377 هجری قمری درگذشت.
وی کسی بود که شخصا از امام موسی صدر برای رهبری و زعامت شیعیان لبنان دعوت کرد.
پاسخ به پرسشهای متداول درباره نماز/23
راه میانبر دوستی با خدا در امیدوارکنندهترین عبادت نهفته است
گاهی در جستجوی کلیدی هستیم که بتواند راهگشایی برای تقرب بیشتر به سوی خدا باشد، آن چیزی که بتواند بنده را در نزد پروردگارش عزیز کند، مرکز تخصصی نماز امیدوارکنندهترین عبادت را این چنین بیان میکند:
امیرالمومنین علیهالسلام در بین اصحاب نشسته بودند. صحبت از امیدوارکنندهترین آیه قرآن بود. حضرت(ع) از اطرافیان سؤال کردند: «به نظر شما امید بخشترین آیه قرآن کدام آیه است؟»، بعضى گفتند آیه «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ 1»؛ «خداوند هرگز شرک را نمىبخشد و پائینتر از آن را براى هر کس که بخواهد مىبخشد».
امام علی علیهالسلام فرمود: خوب است، ولى آنچه من مىخواهم نیست، بعضى گفتند آیه «و من یعمل سوء أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً 2»: «هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت»، امام فرمود: «خوبست، ولى آنچه را مىخواهم نیست».
بعضى دیگر گفتند: آیه «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ 3»؛ «اى بندگان من که اسراف بر خویشتن کردهاید، از رحمت خدا مایوس نشوید». فرمود: «خوب است، اما آنچه مىخواهم نیست!».
بعضى دیگر گفتند: آیه «و الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ 4»؛ «پرهیزکاران کسانى هستند که هنگامى که کار زشتى انجام مىدهند یا به خود ستم مىکنند به یاد خدا مىافتند، از گناهان خویش آمرزش مىطلبند و چه کسى است جز خدا که گناهان را بیامرزد»، باز امام(ع) فرمود: «خوب است، ولى آنچه مىخواهم نیست».
در این هنگام مردم همهمه کنان از هر طرف به سوى امام متوجه شدند،حضرت فرمود: «چه خبر است اى مسلمانان؟» عرض کردند: «به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم»، امام علی علیهالسلام فرمود: «از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود: امید بخشترین آیه قرآن، این آیه است «و اقم الصلاة طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى لِلذَّاکِرِین5 »؛ «و نماز را در دو طرف روز و ساعات نخستین شب برپا دار که یقیناً نیکىها بدىها را از میان مىبرند، این براى یادکنندگان تذکّر و یادى است».
آن گاه پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: «یا على! به حق آن خدایى که مرا به حق به عنوان بشارت دهنده و انذار کننده مبعوث کرد، وقتی یکی از شما برای گرفتن وضو بلند می شود، گناهان اعضا و جوارحش ریخته میشود (بخشیده می شود)، پس هنگامی که با صورت و قلبش به خدا روی می آورد، نمازش تمام نمی شود، مگر اینکه گناهانش بخشیده میشود، مثل روزی که از مادر متولد شده است و اگر دوباره میان دو نماز گناهى از وى سر زند هم چنان با نماز دوم گناهانش بریزد و به همین ترتیب تا نماز پنجم»، سپس فرمود: «یا على! نمازهاى پنجگانه براى امت من همانند نهر آبى است که بر در خانه شماها جریان داشته باشد، پس چیست؟ نظر شماها درباره کسى که در بدنش چرکى باشد و روزى پنج بار در چنین نهرى خود را شستشو دهد، آیا باز هم چرکى باقى بماند؟ و به خدا سوگند نمازهاى پنجگانه براى (تطهیر گناهان) امت من اینگونه است6».
از آنجا که جمله (إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ) بعد از دستور نماز (اقم الصلاة طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ) آمده نشانگر است که یکى از مصداقهاى روشن حسنات، نمازهاى روزانه است و اینکه در روایات تنها تفسیر به نمازهاى روزانه شده دلیل بر انحصار نیست؛ بلکه بیان مصداقی روشن و قطعى برای خوبهاست.
پینوشتها:
1.نساء/48.
2.نساء/110.
3.زمر/53.
4.ال عمران/135.
5.هود/114.
6. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج5، ص: 307،308.