یکی از سنت های پسندیده اسلامی، اطعام نمودن به برادران دینی است. امام صادق (ع) می فرماید: "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُحِبُّ إِهْرَاقَ الدِّمَاءِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ"؛[1] خداوند ریختن خون (قربانی کردن) و طعام دادن را دوست دارد.
این سنت اسلامی می تواند در شکل های مختلف؛ مانند ولیمه به هنگام ازدواج، تولد فرزند و... انجام پذیرد.
ولیمه عبارت است از:
حکم ولیمه دادن به طور عموم، و ولیمه ازدواج به خصوصه چیست؟
یکی از سنت های پسندیده اسلامی، اطعام نمودن به برادران دینی است. امام صادق (ع) می فرماید: "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُحِبُّ إِهْرَاقَ الدِّمَاءِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ"؛[1] خداوند ریختن خون (قربانی کردن) و طعام دادن را دوست دارد.
این سنت اسلامی می تواند در شکل های مختلف؛ مانند ولیمه به هنگام ازدواج، تولد فرزند و... انجام پذیرد.
ولیمه عبارت است از: مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند.[2] مهیمانان این ولیمه می توانند اقوام، همسایگان و... باشند. بنابراین، دادن ولیمه واجب نیست، بلکه سنت و مستحب است.
برای آگاهی بیشتر به نمایه های زیر مراجعه کنید:
علی ( ع ) همراه فقرا:
در اسلام در 5 مورد ولیمه دادن یعنی سور دادن استحباب مخصوص دارد:
1.هنگام ازدواج
2.هنگام ختنه کردن بچه
3.خانه خریدن
4.از حج امدن
5.بچه دار شدندر حکایات امده که شخصی به حضور مولا ع رسید و آن حضرت را برای ولیمه ازدواج ÷سرش دعوت نمود.علی ع به او فرمود:
چه کسی را دعوت کرده ای؟
او چند نفر از اعیان و اشراف را نام برد.
حضرت فرمود:چرا فقرا و مستمندان را دعوت ننموده ای؟
او عرض کرد:امشب شما و اینان که نامشان بردم دعوت دارید.فردا شب فقرا را دعوت می کنم.
امام علی ع فرمود: "فردا شب من هم با فقرا می آیم"
ا. عرض کرد:اما من فقیری نمی شناسم تا او را دعوت کنم.
حضرت فرمود:
من می شناسم.فردا شب با جمعی از فقرا به خانه تو می آییم.
شب موعد حضرت با 50 نفر از فقرا و ضعفا که شام نداشتند به مهمانی و مجلس ولیمه رفتند
اخلاق خانواده ص 157
چه کسى را به مهمانى دعوت کنیم؟ چه موقع مهمانى بدهیم؟
ثوابى که از مهماندارى نصیب انسان مىشود، مراتب آن مختلف است.هر مرتبهاى ثواب مخصوص به خود را دارا است و اینطور نیست که ماهر کس را که دلمان خواست و به مهمانى دعوت کردیم، ثواب کاملمهماندارى را برده باشیم.
دعوت کردن افراد نیز فرق مىکند یعنى باید افراد را با اولویتبه مهمانىدعوت کرد که مراتب آن در روایات ائمه اطهارعلیهم السلام ذکر گردیده است.
ابتدا خویشان و نزدیکان را دعوت کند
صله رحم یکى از دستورهاى دین اسلام است. هر مؤمنى وظیفه دارد بافامیل خود رفت و آمد کند و با آنها قطع رابطه ننماید، زیرا قطع صله رحمجزو محرمات است که خداوند تبارک و تعالى به قطعکننده صله رحم وعدهعذاب داده است.
یکى از مواردى که نزدیکان اولویت دارند، دعوت به مهمانى است.انسان باید اول فامیلهاى خود را - چه سببى و چه نسبى - دعوت کند، بعدنوبتبه افراد دیگر مىرسد. این کار موجب رضایتخداوند عزیز مىگردد ونیز آدمى به وظیفه انسانى خود که دعوت به مهمانى است، عمل کرده است.
البته در بین فامیل اولویتباکسانى است که متدینتر باشند، اگر کسىفامیلى دارد که متدین نیست، حق ندارد اول او را دعوت کند، بلکه باید ابتدامؤمنان و برادران دینى خود را دعوت کند و بعد نوبتبه آن شخص مىرسد.
دعوت کردن شیعیان
امام جعفر صادقعلیه السلام مىفرماید: اگر من یکى از شیعیان خود را به مهمانىدعوت کنم، بهتر است در نزدم که افقى از مردم را اطعام کنم.
راوى مىگوید: از حضرت پرسیدم: افق چقدر است؟
فرمود: یکصد هزار نفر از مردم. (1) .
در این زمان که تمامى قدرتهاى شیطانى علیه شیعیان قیام کردهاند وبه هر وسیله قصد ضربه زدن به اسلام ناب محمدى را دارند، بر ما شیعیانلازم است هرچه بیشتر به هم نزدیک شویم، با هم رفت و آمد داشته باشیم، تا اتحاد میان ما زیادتر شود و در نتیجه نقشه دشمنان از بین برود. از جملهکارهایى که مىشود براى جلوگیرى از اینگونه تهاجمات به کار گرفت،مهمانى است. ما با دعوت کردن یکدیگر و به مهمانى رفتن مىتوانیم بیشتربا هم انس بگیریم و با بررسى توطئهها و راه مبارزه با آنها، جلو آنها رابگیریم و موجب سرافرازى بیشتر اسلام گردیم.
افراد متقى و متدین
پیامبر گرامى اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: با کسى جز مؤمن مصاحبت نکن وکسى را جز افراد متقى به غذایت دعوت ننما. (2) .
برادران دینى
رسول گرامى اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: کسى که او را بهخاطر خدا دوست دارى،به مهمانى دعوت کن. (3) .
مراد از برادران دینى تمام مسلمانان است; اعم از شیعه و سنى، اگر چهدعوت شیعیان اولویت دارد.
از جمله وصایاى پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله به ابوذر این است: غذایت را به کسىبخوران که او را بهخاطر خدا دوست دارى، و غذاى کسى را بخور که تو رابراى خدا دوست دارد. (4) .
بین فقیر و غنى فرق نگذارد
کسى که مهمانى مىدهد و مردم را دعوت مىکند، اگر کارش فقط بهخاطرخدا و جلب رضایت او باشد، نباید بین فقیر و غنى فرق بگذارد، چون در نزدخدا هیچ فرقى بین فقیر و غنى وجود ندارد. همه در نزد او برابرند و ترجیح باکسانى است که با تقواترند.
اگر دعوت کردن منحصر به این شد که یا اغنیا را دعوت کند و یا فقرا را،باید فقرا را ترجیح دهد و آنها رادعوت نماید.
ضیافتى که در آن توانگران باشند شکنجهاى است فقیران بىبضاعت را
دعوت افراد گناهکار و فاسق را نپذیرد
پذیرفتن دعوت افراد فاسق یعنى رضایت دادن به اعمال ناشایست آنها وشریک جرم آنها بودن، لذا در دستورهاى دینى ما آمده است دعوت فساق رانپذیریم و خود را از آنها دور بداریم.
پیامبر گرامى اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: غذاى افراد فاسق و گناهکار را نخور (5) [به مهمانى آنها نرو].
و نیز پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله مىفرماید: خداوند مرا از زاد و توشه مشرکان ومنافقان و همچنین از خوردن غذاى آنها نهى کرده است. (6) .
این در صورتى است که شرکت مؤمن در مهمانى فاسق موجب جراتپیدا کردن فاسق بر گناه باشد، اما اگر شرکت در مهمانى او موجب شوددیگران دست از گناه بکشند و با وجود شخص مؤمن کسى جرات گناهپیدا نکند، در این صورت بر افراد مؤمن لازم است در مهمانى شرکت کنند وبه این وسیله آنها را نهى از منکر کنند، همانطور که پیامبر اکرم وائمه اطهارعلیهم السلام در مجالس فساق شرکت مىکردند و در حین مهمانى مردم راامر به معروف و نهى از منکر مىنمودند.
در مهمانىهاى لهو و لعب شرکت نکند
بعضى از مهمانىها فقط براى خوشگذرانى و لهو و لعب، رقص و پایکوبى استو هیچگونه قصد قربتى در کار نیست. در اینطور مهمانىها - هرچند ممکناستبهعنوان قربت آن را ترتیب داده باشند - اما چون در آن مجلس مخالفتاوامر الهى مىشود و گناه انجام مىگیرد، مؤمنان حق ندارند شرکت کنند.
گوش دادن به موسیقى مطرب هرچند که در حین عروسى و مراسم شادىباشد، حرام است. خوردن غذاى حرام و شبهه ناک حرام است، غذا خوردندر مکان و ظرف غصبى حرام است و مؤمنان باید خود را از اینطور مجالسدور نگه دارند.
امام جعفر صادقعلیه السلام مىفرماید: سزاوار نیست مؤمن در مجلسى شرکت کندکه گناه در آن مىشود و او قدرت تغییر آن مجلس و جلوگیرى از آن را ندارد. (7) .
موقع مهمانى
مهمانى و غذا دادن به دیگران در هر حال کار خوب و خداپسندى است واختصاص به زمان یا مکان خاصى ندارد، اما مهمانىهاى عمومى که مخارجنسبتا سنگینى دارد، مخصوص زمانهاى خاصى است که ائمه اطهارعلیهم السلام آنهارا براى ما بیان کردهاند.
مهمانى در عروسى
یکى از جاهایى که سفارش شده است دیگران را به مهمانى دعوت کنیم،هنگام عروسى و ازدواج است. ائمه اطهارعلیهم السلام خود به این سنت الهى عملمىکردند و در مهمانىهایى که هنگام عروسى برگزار مىشد، شرکت مىکردند.
حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: بدانکه مؤمنان را طلبیدن و مهمانى کردن درنکاح (ازدواج) سنت است. (8) .
رسول گرامى اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: طعام دادن در وقت تزویج از سنتپیغمبران است. (9) .
به غذایى که در عروسى داده مىشود، «ولیمه» مىگویند. ولیمه یکى ازسنتهاى حسنه پیامبران است، که سزاوار است مؤمنان مخصوصا فقرا رابراى خوردن غذا دعوت کنند. بر مؤمنان نیز لازم و مستحب مؤکد استدعوت را بپذیرند، هر چند روزه مستحبى گرفته باشند.
ولیمه حد و اندازهاى ندارد، بلکه همین که اسم ولیمه بر آن صدق کند،از حیث کمیت و کیفیت کافى است.
مهمانى دادن هنگام بازگشت از حج و سفر
یکى از مواردى که مهمانى دادن مستحب است، هنگام بازگشت از سفرپر فیض و برکتحج و خانه خدا است. بر مؤمنان لازم استبه شکرانه ایننعمتبزرگ که نصیب آنها شده است، در راه خدا صدقه بدهند و فقرا ومؤمنان را به مهمانى دعوت کنند و آنها را طعام دهند.
پیامبر گرامى اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: ولیمه دادن در پنج چیز است: عروسى،تولد فرزند، ختنه کردن اولاد، خرید خانه و بازگشت از سفر حج. (10) .
اطعام براى ساختن خانه
از ائمه اطهارعلیهم السلام نقل شده است: یکى از سعادتهاى مرد در دنیا این استکه خانه وسیعى داشته باشد. وقتى این نعمتبزرگ نصیب کسى شد، مستحباست ولیمه بدهد و مؤمنان را به طعام دعوت کند.
امام جعفر صادقعلیه السلام از پدرانشعلیهم السلام روایت کرد که رسولخداصلى الله علیه وآله فرمود:کسى که خانهاى را براى خود بسازد و گوسفند چاقى را قربانى کند و ازگوشت آن به بینوایان اطعام دهد و بگوید: «اللهم ادحر عنی مردة الجن و الانسو الشیاطین و بارک لی فی بنائی; (11) پروردگارا! دیوان متمرد و آدمیان نافرمان وشیاطین را از من دور ساز و این خانه را بر من مبارک گردان.» آنچهخواسته استبدو عنایت مىشود.
اطعام هنگام تولد فرزند و ختنه اولاد
رسول گرامى اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: ولیمه در چهارچیز است: عروسى وهنگام تولد فرزند که براى او عقیقه مىکنند و به مردم طعام مىدهند وهنگام ختنه کردن فرزند و هنگام بازگشت از سفر. (12) .