مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

امام زاده ها

حجت‌الاسلام قرائتی پیشنهاد کرد: برگزاری جلسات تفسیر قرآن در امام‌زاده‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در همایش وقف احسان ماندگار  از مسئولان اوقاف خواست در هر امامزاده‌ای یک جلسه تفسیر قرآن برپا کنند

 
حجت‌الاسلام قرائتی پیشنهاد کرد: برگزاری جلسات تفسیر قرآن در امام‌زاده‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در همایش وقف احسان ماندگار  از مسئولان اوقاف خواست در هر امامزاده‌ای یک جلسه تفسیر قرآن برپا کنند.
                                         
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، امروز  10 بهمن‌ماه، در همایش وقف احسان ماندگار، به تشریح واژه شاکر و شکور در قرآن پرداخت و گفت: شاکر یعنی کسی که شکر می‌کند و شکور یعنی خیلی شکرگزار؛ زنی به نام هاجر هزاران سال قبل بین دو کوه به خاطر دین و اقامه نماز دوید و خداوند به شکر این عمل وی به همه ثروتمندان دستور داده است که جای در پای هاجر بین دو کوه صفا و مروه بدوند، این شکر خداوند است و شما از این شکر می‌توانید به اندازه شکور بودن خداوند پی‌ببرید.
وی با اشاره به عجز انسان و کوچک بودن لوح‌ها و تجلیل‌ها خطاب به واقفان گفت: واقفان باید دلشان خوش باشد که با خدا طرف هستند، و خدا فقط شاکر نیست بلکه شکور نیز است.
حجت‌الاسلام قرائتی با اعلام این موضوع که مسائل مهمی در مورد وقف را استخراج کرده که باید همه جا مورد توجه قرار گرفته و ثبت شود، به بیان ویژگی‌ها، احکام و سیمای وقف پرداخت و گفت: وقف رابطه بین گذشته و آینده، تداوم حیات، وسیله مبارزه با تکاثر یعنی ثروت انبوه را به مسابقه گذاشتن، است.
وی ادامه داد: اگر چیزی را وقف کنید خدا جایش را پر می‌کند و رزق آن چیزی نیست که داریم بلکه آن چیزی است که از آن کامیاب می‌شوید، بنابراین هر کسی بعد از اینکه سهمی از اموال خود را برای اولادش اختصاص داد بقیه را وقف کند.
قرائتی در ادامه تشریح سیمای وقف افزود: وقف مبارزه با حرص و بخل است و نشان دهنده نوع‌دوستی و بشردوستی است که مشکلات را حل می‌کند و در کار خیر دیگران انسان را شریک می‌کند، وقف فانی را باقی، من را ما و مانع ریخت و پاش وارثان است.
وی وقف را قرار گرفتن در خط خدیجه(س) و عدم عمل به آن را قرار گرفتن در خط قارون عنوان کرد و افزود: وقف کمک بی‌منت، خدمتی خالصانه، عبادتی از روی اخلاص، مضاربه بی‌ضرر و گامی در جهت تعدیل ثروت است.
حجت‌الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود به احکام و قوانین وقف اشاره و تأکید کرد: خرید و فروش و واگذاری موقوفه‌ها حرام است و نماز و عمل و عبادت افراد در محل موقوفه بدون اجازه متولی باطل است؛ هیئت‌ امنا حق تصرف در موقوفه را ندارند و سند جعلی مالکیت نمی‌آورد، همچنان که در قرآن مطرح شده است که «انتم تعلمون» یعنی شما می‌دانید که به رجوع به وجدان انسان‌ها اشاره دارد.
وی با تأکید بر مخلوط شدن مال حرام به اموال افرادی که مال موقوفه را می‌خورند، اظهار کرد: لقمه حرام افراد را فاجر و بعد کافر می‌کند.
قرائتی با اشاره به اینکه دولت هم می‌تواند گناه کند، گفت: به اسم اینکه می‌خواهیم گاز یا برق بکشیم نمی‌توان از زمین وقفی عبور کرد، بلکه باید حق موقوفات را داد و به صرف اینکه کار فرهنگی صورت می‌گیرد نمی‌توان حق موقوفه‌ها را زائل کرد.
وی از رسانه‌ها خواست موقوفه‌خواران را معرفی کنند و بیان کرد: برخی مواقع باید آبروی افراد را برد و باید گفت که مثلاً در بازار افرادی هستند که اجاره‌بهای موقوفه‌ای را که باید ماهی چند میلیون تومان باشد سالی چند هزار تومان پرداخت می‌کنند.
قرائتی با اعلام این مطلب که قراردادهایی که به نفع موقوفه‌ها نیست باید لغو شود، عنوان کرد: احیای موقوفات نیازمند این است که چند نفر مانند خلخالی‌ها را از قبر بیرون آورد. اوقاف نیاز به افراد متین ندارد بلکه به افرادی مانند «مته» نیاز دارد و در امر احیای موقوفات نیازمند آدم‌هایی هستیم که از سر تا پایشان جگر باشد.
وی به افرادی که می‌خواهند وقف کنند توصیه کرد: در وقف اهم و مهم را مد نظر داشته باشند و به دلیل پیشرفت مدام به نحوی وقف کنند که دست متولی‌ها در اداره موقوفات بسته نباشد.
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به وجود تعداد زیادی از جوانان مجرد در جامعه گفت: برای امر ازدواج نیازمند وقف هستیم.
وی در پایان سخنان خود از مسئولان اوقاف خواست در هر امامزاده‌ای یک جلسه تفسیر قرآن برپا شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد