مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

راههای کارآمدی امر به معروف و نهی از منکر


راههای کارآمدی امر به معروف و نهی از منکر

مراحل اجرای امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها(ویژه دانشجویان) 

خبرگزاری ایسکانیوز: یک دانشجو نسبت به اعمالی که می بیند و حرفهایی که می شنود نباید بی تفاوت باشد.

 






گام اول: روبرو شدن


تمام دانشگاهیان(اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان مراکز آموزش عالی) در طول ساعات حضور خود در کلاس یا محوطه دانشگاه یا خوابگاه ها شاهد رفتارها، گفتارها و کردارهای متنوع و متعددی هستند که در دو بخش شایسته(معروف) و ناشایست(منکر) که قابل تامل و دسته بندی می شوند.ما به عنوان یک دانشجو، نمی توانیم سرخود را پایین انداخته و وارد فضای پاک و مقدس علم آموزی شده و چشم بسته از آن خارج می شویم. دیدگان و گوشهایمان، اعمالی را می بینند و حرفهایی را می شنوند که نه می توان و نه باید به راحتی از کنار آنها گذشت. زندگی و سرنوشت همقطارانمان، برای ما مهم است و ما در برابر آنها مسئول هستیم.پیش نیازما برای ورود به بحث اصلاح رفتار اطرافیان یا خودمان آن است که خویش را مسئول بدانیم و این مهم، تنها گامی است که نیاز به اراده قبلی ندارد. در این مرحله به چند نکته باید توجه کرد:


1)  کنجکاوی هرگز: "تذکر دادن" فقط مربوط به آن دسته اعمالی می شود که ظاهر و آشکار است و نیازی به کشف و اقداماتی از این دست یا کنجکاوی و واکاوی عمل هم اتاقی یا هم کلاسی ما ندارد! متاسفانه برخی از دانشجویان عزیز، علاقه مفرطی دارند که سراز کار دوستان خود در آورند! این رویکرد، بسیار خطرناک و پرهزینه و غیرشرعی است.

2)  توجه کافی بر روی عمل، گفتار و یا دانشجو و نه خود دانشجو: تمام حواس و تلاش ما می بایست روی عملکرد خوب یا بدی که رخ داده است متمرکز شود نه بر روی روحیه و شخصیت فرد. به عنوان مثال به جای توجه به میزان دانایی،محبوبیت یا ثروت هم کلاسی خود، اصل عمل او را مورد دقت نظر قرار دهیم و اینطور وانمود کنیم که این عمل از هر کس دیگری(با محبوبیت یا ثروت کمتر و بیشتر)سربزند،کاری پسندیده یا ناپسند است.در واقع تکلیف ما در این مرحله عین پزشکی است که به علامت ها و پیامدهای بیماری توجه می کند تا وی را درمان نماید و توجهی به زیبایی یا قد کوتاه و بلند بیمار خویش ندارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد