مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

سیمای آیه های 23 الی 33 سوره زخرف

           شماره ۳

ü    از آیه ها استفاده می شود که سردمداران مبارزه با انبیاء آنهاهایی که مساله تقلید از نیاکان را مطرح می کردند و سخت روی این مساله ایستاده بودند  همان ثروتمندان مست و مغرور و مرفه، زیرا (مترف) از ماده (ترفه) به معنی زیادی نعمت است

و از آن جا که بسیاری از متنعمان غرق شهوات و هوس می شوند، کلمه (مترف) به معنای کسانی که مست و مغرور به نعمت شده و طغیان کرده اند، آمده و مصداق آن غالبا پادشاهان و جباران و ثروتمندان مستکبرو خودخواه است، آری آنهایی که با قیام انبیاء به دوران خود کامگی هایشان پایان داده می شد و منافع نامشروعشان به خطر می افتاد و مستضعفان از چنگال آن ها رهایی می یافتند و به همین دلیل با انواع حیله ها و بهانه ها به دور مردم می چرخیدند و آنها را به طرف خودشان می خواندند. و امروز نیز بیشترین فساد دنیا از همین (مترفین) سرچشمه می گیرد که هرجا ظلم و تجاوز و گناه است، آنجا حضور فعال دارند.

ü    این آیه ها تسلی خاطری است برای پیامبر اسلام (ص) و مومنان که بدانند بهانه جویی های مشرکان و دنیا دوستان چیز تازه ای نیست، این همان راهی است که همه گمراهان در طول تاریخ پیموده اند/ عوام مردم گمان می کنند که راه روشن نیاکان درست است و برای رسیدن به هدایت، از آنها پیروی می کنند اما آیه 23 می فرماید: برای (مترفین) رفاه و ثروت مطرح است نه رسیدن به هدایت و لذا از آداب و رسوم  نیاکان برای هدایت نیست بلکه برای به هدف رسیدن خودشان به ثروت است.

ü    در هر کاری لجاجت که آمد، قدرت تشخیص خوب و برتررا می گیرد. پایان لجاجت درهر کاری و با هر کسی نابودی است. از حوادث تلخ تاریخ عبرت بگیریم

ü    در آیه 25 می فرماید: پایان کار ملاک است، نه جلوه های زودگذر برای همین است که دعا می کنیم ( که خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان)

ü      حضرت علی (ع) فرمودند: رسول خدا (ص) ازنسل ابراهیم است و ما اهل بیت نیز از نسل ابراهیم و محمد هستیم (تفسیر برهان)

üیاد بزرگان و کلمات و حرکات و موضع گیریهای قاطع آنان را فراموش نکنیم و همراه انان باشیم.

üعملکرد پدران در سرنوشت نسل موثر است.

üبعضی کفار توقع نابجا داشتند و می گفتند: چون فلانی ثروتمند است پس وحی خداوند باید به او نازل می شد، در حالی که برتری مادی دلیل برتری معنوی نیست.

üقرآن، سخن سراسر حق و حقیقت است.

üانسان ذاتا توجیه گراست کفار تهمت سحر می زدند تا کفر خود را توجیه کنند.

ü    امروز هم بعضی ها گناه می کنند از خدا غافل می شوند و تکالیف الهی را انجام نمی دهند برای کار زشت خود توجیه می آورند و دیگران را در کار خود مقصر می دانند.

ü      برتری های مادی (ثروت ) شما را از رحمت الهی غافل نکند چون ثروت، نشانه برتری و عزت در نزد خداوند نیست.

üبزرگی، نزد عده ای از مردم داشتن مال و ثروت و عنوان است

üبرتری های جسمی و فکری سبب غرور نشود زیرا همه از لطف و رحمت و عنایت خداست.

üرزق فقط به دست خداست. رزق و برق دنیا به قدری بی ارزش است که خداوند در آیه 33 می فرماید: ما حاضریم دنیا را به اندازه فراوان و زیاد به کفار بدهیم ولی چون عقل مردم در چشم آنهاست اگر به کفار بدهیم همه به سوی کفر گرایش پیدا میکنند./

کانون فرهنگی مسجد بلال

و پایگاه والفجر

شهرک مولوی

سایت مسجد:

www.belalhabashi.orq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد