مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

بیانات مقام معظم رهبری

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و قشرهای مختلف مردم

 

مناسبت: سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص)

 

محورهای مهم بیانات رهبری در این دیدار:

اگر در دنیا نامى از شرافتهاى انسانى، فضیلتهاى اخلاقى و  

 برجستگى‌هاى وجود انسان دیده می شود، به خاطر وجود مبارک 

 

 پیامبر اعظم(ص) است؛

نیاز شدید امروز امت اسلامی: بازتولید حقایق اسلامی؛

برگشت به اسلام و محور قرار دادن تعالیم رسول مکرم اسلام عامل جبران عقب ماندگی دنیای اسلام؛

بیشترین تکیه‌ امروزی دشمنان بر روى ایجاد اختلاف و تفرقه؛

تلاش تحلیلگران آمریکایی و انگلیسی بر مطالعه جهت جدا سازی اسلام سنی از اسلام شیعی؛

هدف دشمن از اختلاف افکنی میان مسلمانان: غافل شدن مسلمانان از موضوعات اصلی جهان اسلام؛

اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی بر وجوب دفاع از فلسطین؛

از نظر ملت ایران دفاع از فلسطین یک واجب شرعی است.

تبیین مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوادث قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری

مروری بر حوادث و تحولات سه دهه اخیر به خوبی نقش و جایگاه رهبری الهی را در مدیریت بحرانها نشان می دهد. در دهه اول انقلاب اسلامی بحرانهایی چون کودتای نظامی، تحرکات تجزیه طلبانه، ترورهای کور منافقانه، نفوذ ضدانقلاب در صفوف مسئولین نظام اسلامی، تجاوز نظامی و جنگ تحمیلی، از جمله حوادثی بود که هر یک از آنها به تنهایی برای سرنگونی انقلاب کافی بود.اما آنچه در عمل موجب شکست این اقدامات براندازانه شد، هوشیاری و مدیریت حضرت امام(ره)، و اعتماد و همراهی ملت با امام راحل بود.

در دهه دوم و سوم انقلاب دشمنان دیرینه اسلام و انقلاب سناریوهای مختلفی را برای براندازی و ضربه زدن به نظام اسلامی طراحی نمودند که یکی پس از دیگری با تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی و پشتیبانی مسئولین و ملت حزب الله ناکام ماند.

آخرین سناریوی براندازی و ضربه زدن به نظام اسلامی سناریوی کودتای مخملین بود که در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری در دستورکار دشمنان انقلاب و دنباله های داخلی آنها قرار گرفت.

اما همانگونه که همیشه رهبری اسلامی با مدیریت ولائی خود جامعه را از فتنه ها نجات داده است در این فتنه ی عمیق وکم سابقه هم، مدیریت اسلامی رهبر معظم انقلاب سبب شد تا نه تنها طرح های دشمنان نقش برآب شود؛ بلکه این تهدید پیچیده تبدیل به فرصت شود. هرچند تحلیل جامع چگونگی مدیریت معظم له در خنثی کردن این فتنه نیازمند تألیفات بیشتری است؛ اما سعی می شود در این نوشتار به محورهای اساسی مدیریت ایشان اشاره شود.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای آغاز فعالیتهای انتخاباتی در نیمه دوم سال 1387 با تیزبینی و دوراندیشی ملت را نسبت به شرایط پیش رو آگاه نموده و رهنمودهایی را هم برای چگونگی برخورد با مسائل احتمالی بیان فرمودند:

 

الف- رهنمودهای رهبری پیش از انتخابات

1- تبیین ابعاد انتخابات در ایران

یکی از مسائل مهمی که حکیم فرزانه انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری به طور خاص از ابتدای سال 1388 بدان همت گماشتند، تبیین ابعاد مختلف انتخابات در اسلام و در نظام مردم سالاری دینی بود. معظم له ابعاد مختلف این مساله را همانطور که پیش از این نیز تبیین کرده بود، برشمردند تا جایگاه ممتاز مردم در نظام و حکومت اسلامی آشکار شود. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

1-1- انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست.1

2-1- مردم‏سالاری، عامل پایداری ملت ایران است.2

 

2- تبیین سناریوی دشمن

حوزه تبیینی دیگری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات بدان پرداختند، تبیین و تحلیل سناریوها و اهداف دشمن در انتخابات پیش رو بود. معظم له در سخنرانی های متعدد در این زمینه نکات مهمی را در مورد اهداف دشمن در انتخابات فرمودند. از دیدگاه ایشان دشمن سه هدف مرحله ای را دنبال می کند:

1-2- تعطیل شدن انتخابات؛3

2- 2- انتخابات سبک و سرد برگزار بشود؛4

3-2- زیر سوال بردن سلامت انتخابات: یکی از مسائل مهمی که توسط دشمنان انقلاب اسلامی در دستورکار قرار گرفته بود، مساله القاء تقلب در انتخابات بود. ستاد کودتا که طرح ادعای تقلب را در صورت شکست در انتخابات در دستورکار داشت، از مدتها قبل تلاش نمود تا زمینه های پذیرش افکار عمومی را در این زمینه فراهم کند. تشکیل کمیته صیانت از آراء نیز در قالب همین توطئه قابل تحلیل می باشد. لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور جد از همان ابتدا در برابر این توطئه و جنگ روانی ایستادند و ملت را نسبت به این مساله هوشیار نمودند:

«انتخابات به فضل الهی و به حول و قوه‏ی الهی انتخابات سالمی است. من می‏بینم بعضی‏ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‏اند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این همه انتخابات در طول این سی سال انجام گرفته است - در حدود سی انتخابات - مسئولان وقت در هر دوره‏ای رسماً متعهد شده‏اند و صحت انتخابات را تضمین کرده‏اند، و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخود خدشه می‌کنند، مردم را متزلزل می‌کنند، تردید ایجاد می‌کنند؟ که البته در ذهن مردم عزیز ما با این حرفها تردید ایجاد نخواهد شد.» 5

ایشان همچنین با تأکید بیشتری خطاب به برخی نخبگان فرمودند:

«یکی از دشمنی‏ها همین است که این پدیده‏ی باارزشِ تأثیر حضور مردم و نقش‏آفرینی مردم در اداره‏ی کشور و مدیریت کشور را در تبلیغات خودشان نفی کنند یا ندیده بگیرند یا انکار کنند. بارها و بارها در اظهارات صریحشان، در اظهارات کنایه‏آمیزشان، در انتخابات کشورمان خدشه کردند. نه؛ انتخابات کشور ما از انتخابات اکثر این کشورهای مدعی دمکراسی، هم آزادتر است، هم پرشورتر است، هم انگیزه‏ی مردم در این انتخابات بیشتر است. انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم. دشمن خدشه می‌کند. از دشمن انتظاری هم جز دشمنی نیست؛ چه انتظاری هست؟ بی‏توقعی از دوستان است. بی‏توقعی از کسانی است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند می‏بینند؛ می‏بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام می‌گیرد، در عین حال، همان حرفی را که دشمن می‌زند، اینها هم می‌زنند! من انتظارم این است: کسانی که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آنها توجه کنند، اینها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ می‌گویند؟ چرا بی‏انصافی می‌کنند؟ چرا خلاف واقع می‌گویند؟ چرا این همه زحماتی را که این ملت و مسئولین در طول این سالهای متمادی متحمل شدند، ندیده می‌گیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسی می‌کنند؟ انتخابات در دوره‏های گذشته سالم بوده. در مواردی که شبهاتی پیش می‏آمد، ما فرستادیم تحقیق کردند، دنبال کردند. در یکی از مجالس گذشته شایعاتی پیدا شد، بعضی‏ها دلائلی آوردند، حرفهایی زدند که انتخابات ناسالم است؛ توقع داشتند که در برخی از شهرهای مهم از جمله تهران، انتخابات ابطال شود. ما افراد وارد و مطلعی را فرستادیم تحقیق کردند، مطالعه کردند؛ دیدند نه، خدشه در انتخابات نیست. در بین هزارها صندوق ممکن است در دو تا، پنج تا صندوق خدشه‏هایی به وجود بیاید. این، انتخابات را خراب نمی‌کند. این هم مال بعضی از اوقات بوده است....»6

4-2- مخدوش کردن چهره‏ی انتخابات: با آغاز مناظرات تلویزیونی، رقابت انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شد و در 13/3/88 جنجالی ترین مناظره بین دو رقیب اصلی (احمدی نژاد و موسوی) برگزار شد که نقش تعیین کننده‌ای در نتیجه انتخابات داشت. فردای این مناظره، رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحن مطهر حضرت امام(ره) به ایراد سخن پرداختند و خطاب به حضار فرمودند: «از دو سه ماه قبل از این، رادیوهای بیگانه شروع کردند به بدنام کردن و مخدوش کردن چهره‏ی انتخابات در کشورمان، برای بدبین کردن مردم.

- گاهی گفتند: این انتخابات نیست، انتصابات است.

- گاهی گفتند: این یک بازی کنترل شده‏ی درون حکومت است؛ گفتند: این کاندیداها خودشان دارند بازی می‌کنند؛ نامزدهای مختلف که می‏بینید با هم اختلاف نظر دارند، اینها همه ظاهرسازی است، بازی است.

- گاهی گفتند: در انتخابات قطعاً تقلب انجام خواهد گرفت؛

مقصود از همه‏ی این تخریبها یک چیز است و او اینکه می‌خواهند ملت در انتخابات، مشارکت قوی و نمایانی نکند؛ این را می‌خواهند.

- وای به حال آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، همان حرف آنها را تکرار کنند و همان مقصود آنها را در داخل تحقق ببخشند.»7

 

3- پاسخ به شبهات

در این بین سوالات و شبهاتی نیز پیرامون مواضع و عملکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط دشمنان و معاندین و در جهت تشویش اذهان عمومی در سطح جامعه القاء می شد که     معظم له برای خنثی شدن شبهات به تبیین و پاسخگویی آنها پرداختند. به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

1-3- رأی رهبری مخفی است: «درباره‏ی موضع رهبری در مورد انتخابات، گمانه‏زنی و شایعه و اینها همیشه بوده و خواهد بود. بنده یک رأی دارم، آن را در صندوق می‏اندازم. به یک نفری رأی خواهم داد، به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت که به کی رأی بدهید، به کی رأی ندهید؛ این تشخیص خود مردم است». 8

2-3- حمایت از دولت به منزله حمایت از رئیس جمهور در انتخابات نیست: «بنده گاهی از دولت حمایت می‌کنم، دفاع می‌کنم؛ بعضی سعی می‌کنند برای این کار معنای نادرستی جعل و ابداع کنند. نه، من از دولتها همیشه دفاع می‌کنم؛ منتها اگر دولتی بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیر منصفانه‏ای می‌شود، بیشتر دفاع می‌کنم. من طرفدار اِعمال انصافم؛ من می‌گویم باید منصف باشیم. رفتارها را نگاه کنیم؛ این ربطی به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بی‏انصافی است. حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‏ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست. بنده از هر حرکت خوبی، از هر اقدام خوبی، از هر پیشرفتی، از هر خدمتی به مردم، از هر دلجوئی‏ای از محرومین، از هر ایستادگی‏ای در مقابل ظلم و استکبار استقبال می‌کنم و از آن کسی که این کار را کرده است، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم؛ هر دولتی باشد، هر شخصی باشد؛ این وظیفه‏ی من است.»9

 

4- توصیه به نامزدهای انتخاباتی و جریانهای سیاسی

رهبر معظم انقلاب همانند سنت همیشگی و از باب امر به معروف و نهی از منکر توصیه های مهمی را به نامزدها انتخاباتی داشتند تا لوازم برگزاری یک انتخابات سالم فراهم و حجت بر همگان تمام شود. ایشان خطاب به نامزدها فرمودند:

1-4- انتخابات ابزاری برای قدرت‏طلبی نیست. 10

2-4- مبادا نامزدها در اثنای فعالیتهای انتخاباتی خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. 11

3-4- رقابتها را منصفانه کنند، حرفها را منصفانه کنند، از جاده‏ی انصاف خارج نشوند. 12

4-4- با انصاف عمل کنند. 13

5-4- اثبات و نفی‏تان با توجه به حق و صدق باشد. 14

6-4- اذهان عمومی را تخریب نکنند: «این همه نسبت خلاف دادن به این و آن، تخریب کننده‏ی اذهان مردم است؛ واقعیت هم ندارد؛ خلاف واقع هم هست. بنده که از همه‏ی این آقایان اوضاع کشور را بیشتر می‌دانم و بهتر خبر دارم، می‌دانم که بسیاری از این مطالبی که بعنوان انتقاد درباره‏ی وضع کشور و وضع اقتصاد و اینها می‌گویند، خلاف واقع است؛ اشتباه می‌کنند. ان‏شاءاللَّه اشتباه است» 15

7-4- مراقبت از تبلیغات خیابانی: «مواظب باشید، مراقب باشید که این علاقه‏مندی‏ها به اصطکاک نینجامد؛ به اغتشاش نینجامد. شما دارید برای عقیده‏ی خودتان، برای ایمان خودتان تلاش می‌کنید؛ نگذارید دشمنِ این ایمان، دشمنِ این آرمان از شما سوء استفاده کند. من شنیدم و اطلاع پیدا کردم که در خیابانها بعضی از جوانان طرفداران نامزدها میروند - حالا من درباره‏ی این رفتن تو خیابانها حرفی نمی‌زنم - اما مؤکداً می‌گویم: مبادا این خیابان‏گردی‏ها به مقابله، به مجادله، به درگیری بینجامد؛ مواظب باشید. اگر کسی دیدید که اصرار بر اغتشاش و درگیری دارد، بدانید او یا خائن است، یا بسیار غافل است.» 16

 

5- معرفی کاندیدای اصلح

رهنمود مهم دیگر رهبری به ملت ایران تاکید بر انتخاب صالحترین فرد بود. معظم له تاکید کردند که «در انتخابات مردم سعی کنند صالح‏ترین را انتخاب کنند.»17. ایشان در ادامه به معرفی اصلح پرداختند و  فرمودند بهترین، آن کسی است که:

1-5- درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند18

2-5- با مردم یگانه و صمیمی باشد19

3-5- از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد20

 

ب- رهنمودهای پس از انتخابات

سرانجام روز موعود فرا رسید و انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با حضور باشکوه ملت در 22 خرداد برگزار شد. حضور 40 میلیونی ملت در پای صندوقهای رأی یکی از باشکوهترین انتخابات تاریخ ایران زمین را رقم زد. این انتخابات که می‌توانست، پشتوانه عظیمی برای رئیس جمهوری منتخب ملت و پیروزی بزرگی برای ملت و نظام جمهوری اسلامی باشد، با فتنه گری جریان سیاسی شکست خورده در انتخابات با چالش هایی مواجه شد که قبلا سابقه نداشت. این فتنه ها می توانست بدعت بسیار بدی را در نظام اسلامی به وجود آورد و آن اینکه اگر نظام اسلامی با مدیریت رهبری در قبال خواسته های غیر قانونی این جبهه فتنه گر نمی ایستاد، بیم آن می رفت که بعد از هر انتخاباتی جناح شکست خورده از اردوکشی خیابانی برای تأمین هر خواسته ای استفاده کند؛ اما مدیریت اسلامی مقام عظمای ولایت مانع شکل گیری چنین بدعتی شد.

معارضان در اولین اقدام ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کردند و خواستار ابطال انتخابات شدند و بلافاصله هواداران سازمان یافته خود را به خیابانها کشاندند تا با اغتشاشگری و ایجاد ناآرامی، نظام اسلامی را مجبور به پذیرش خواسته های غیرقانونی خود کنند. این مسیر بعدها با اقدامات سلسله واری ادامه یافت. در مجموع می‌توان موارد زیر را به عنوان بخش های مختلفی از سناریوی کودتای مخملین فتنه گران برشمرد که در قبال آنها حکیم فرزانه انقلاب اسلامی واکنش نشان داد و با روشنگری های حکیمانه، بصیرت مردم و نخبگان را نسبت به ماهیت اصلی این فتنه و خواسته های ساختارشکنانه معارضان فراهم کردند. این موارد عبارتند از:

1- طرح دروغ بزرگ تقلب در انتخابات؛

2- درخواست ابطال انتخابات؛

3- بیانیه نویسی و صدور اطلاعیه های زنجیره ای؛

4- آغاز اردوکشی های خیابانی و کشاندن هواداران به خیابان ها؛

5-  ناامن سازی و ایجاد اغتشاشگری و تخریب اموال عمومی؛

6- حمله به مراکز نظامی و انتظامی و ضرب و شتم و قتل نیروهای انتظامی و امنیتی؛

7- تلاش برای مستندسازی دورغ بزرگ"تقلب"؛

8- فرصت سوزی و عدم استفاده از ظرفیت های قانونی برای رسیدگی به تخلفات انتخابات و عدم ارائه مستندات قابل قبول برای اثبات ادعای تقلب؛

9- بزرگ نمایی و متهم کردن نظام اسلامی به کشتار مخالفین؛

10- متهم کردن نظام اسلامی به تجاوز در زندانها؛

11- متهم کردن نهادهای قانونی کشور به ناپاکی؛

12- دروغ پردازی و جعل شهدای دروغین برای ادامه فتنه گری؛

13- عدم همراهی با ملت و نظام اسلامی در مراسم تحلیف و تنفیذ و نامشروع خواندن دولت منتخب مردم؛

14- ایجاد اغتشاش و ناآرامی در مناسبتهای ملی و مذهبی و ایجاد شکاف در صفوف ملت با طرح شعارهای ساختارشکنانه و استفاده از نمادهای اختلاف برانگیز و رفتارهای اغتشاش آمیز؛

15- تلاش برای بی گناه جلوه دادن مجرمین محکوم شده دادگاههای اسلامی و تلاش برای آزادی آنها؛

16- راه اندازی شبکه های اجتماعی در فضای مجازی( الگوگیری از کودتاهای مخملین)؛

17- مقاله نویسی، هجو نویسی، طراحی کاریکاتور و پوستر، مونتاژ عکس های غیرواقعی و ... در دنیای مجازی؛

18- شعارنویس و دیوارنویسی علیه آرمانها و ارزش های نظام اسلامی.

در مقابل این اقدامات ساختار شکنانه، مقام معظم رهبری با تشریح حقایق انتخابات و بیان روشن آنها سعی کردند تا عظمت انتخابات و جایگاه آن در تحکیم مردم سالاری دینی و پشتیبانی از نظام و دولت اسلامی حفظ شود. بنابراین محورهای ذیل را در این باره بیان فرمودند:

 

1- تشریح عظمت حماسه تاریخی 22 خرداد

1-1- انتخابات زلزله‌ای سیاسی برای دشمنان و جشنی تاریخی برای دوستان ایران: «این انتخابات، عزیزان من! برای دشمنان شما یک زلزله‏ی سیاسی بود؛ برای دوستان شما در اکناف عالم یک جشن واقعی بود؛ یک جشن تاریخی بود»21

2-1- انتخابات 40 میلیونی، نشانه اعتماد مردم به نظام اسلامی22

3-1- ویژگی رقابت‌های انتخاباتی

1-3-1- کاملا آزاد، جدی و شفاف، در چارچوب نظام اسلامی: «این رقابتها کاملاً رقابتهای آزاد، جدی و شفاف بین نامزدهای مختلف بود؛ همه دیدند. به قدری این رقابتها و این گفتگوها و این مناظره‏ها شفاف و صریح بود، که عده‏ای به آن معترض شدند - حالا عرض خواهم کرد - حق هم تا حدودی با آنهاست. التهاباتی هم به وجود آورد که الان هم هنوز آثارش را داریم مشاهده می‌کنیم.

1-3-2- چهار نامزد انتخابات؛ همگی از عناصر نظام؛

1-3-3- بعضی را برای خدمت به کشور مناسب‌تر از بعضی دیگر می‌دانم، اما حق انتخاب با مردم است؛

1-3-4- مناظرات تلویزیونی؛ ابطال کننده ادعای دشمنان مبنی بر نمایشی بودن رقابت‌های انتخاباتی در ایران؛

1-3-5- رای دهندگان به چهار نامزد، مأجورند. 23

4-1- پیامهای انتخابات

1-4-1- اولین پیام این انتخابات این بود که جمهوری اسلامی با گذشت سی سال، قدرت به صحنه آوردن و بسیج ملی را در حدی دارد که نصابهای متعارف جهانی را رد کرده است و از همه‏ی اینها عبور کرده است.

1-4-2- یک پیام دیگر این انتخابات و این حضور عظیم مردمی، وجود اعتماد متقابل میان نظام اسلامی و مردم است.

1-4-3- یک پیام دیگر هم در این انتخابات وجود نشاط و امید در مردم است. 24

 

2- تشریح سناریوی کودتای مخملین

2-1- بلواهای بعد از انتخابات؛ سناریویی طراحی شده: «قطعاً این بلواهای بعد از انتخابات، به نظر آدمهای خبره و آگاه، برنامه‌‌ریزی شده بود. یعنی انسان با هر کسی از انسانهای فهیم که با مسائل کشور و با مسائل جهانی آشنا هستند، در میان می‌گذارد، میفهمد. پریروز من به ایشان(حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی‌‌) همین را عرض کردم؛ گفتم اینها برنامه‌‌ریزی شده بود. ایشان گفتند: قطعاً. یعنی همه این را میفهمند که این کار برنامه‌‌ریزی شده بوده و این یک کار دفعی نبود که بخواهیم بگوئیم یک چیزی پیش آمده. مثلاً دفعتاً کسی بلند شد حرفی زد؛ نه، این کار برنامه‌‌ریزی شده بود؛ از یک مرکزی هدایت می‌شد. خوب، شکست خوردند دیگر؛ ان‌‌شاءاللَّه این شکست‌‌شان ادامه هم پیدا خواهد کرد. منتها دائم دارند توطئه می‌کنند.» 25

«البته اینی که عرض می‌کنم، تحلیل است؛ خبر نیست. به اعتقاد من، با تحلیل من، این مسئله از بعد از انتخابات یا از روزهای حول و حوش انتخابات شروع نشده؛ این از قبل شروع شده، این از قبل طراحی شده، برنامه‏ریزی شده. من متهم نمی‌کنم افرادی را که دست‏اندرکار بودند، که اینها دست‏نشانده‏ی بیگانه‏هایند یا انگلیسند یا آمریکایند - این را من ادعا نمی‌کنم، چون برای من این قضیه ثابت نیست؛ چیزی که ثابت نیست، نمی‌توانم بگویم - اما آنی که می‌توانم بگویم، این است که این جریان، چه پیشقراولانش دانسته باشند، چه ندانسته باشند، یک جریانی بود طراحی‏شده؛ تصادفی نبود. همه‏ی نشانه‏ها نشان می‌دهد که این جریان طراحی‏شده بود، حساب‏شده بود. البته آنهایی که طراحی کرده بودند، یقین نداشتند که خواهد گرفت» 26

2-2- ظلم بزرگ این بلواها به نظام اسلامی: «یک عده‏ای آنچه را که بعد از انتخابات اتفاق افتاد، آن ظلمی که به مردم شد، آن ظلمی که به نظام اسلامی شد، آن هتکی که از آبروی نظام در مقابل ملتها به وسیله‏ی بعضی انجام گرفت، اینها همه را ندیده می‌گیرند، فرضاً مسئله‏ی فلان حادثه را، زندان کهریزک را، یا قضیه‏ی کوی را قضیه‏ی اصلی دوران بعد از انتخابات تا امروز قلمداد می‌کنند؛ این خودش یک ظلم دیگر است. مسئله‏ اصلی، مسئله‏ی دیگری است. مسئله‏ی اصلی این است که مردم در یک حرکت عظیمی، در یک انتخابات پرشورِ خوبِ کم‏نظیری حضور پیدا کردند و این رأی بالا را توی صندوقها ریختند. هشتاد و پنج درصد شوخی است؟ این انتخابات، نظام را که در این یکی دو سال اخیر همین طور پی‏درپی پیشرفتهای اقتصادی و علمی و سیاسی و امنیتی و بین‏المللی برای خودش کسب کرده بود، در یک مرحله‏ی عالی از امتیاز و آبرو قرار می‌دهد، بعد ناگهان مشاهده می‌کنیم یک حرکتی صورت می‌گیرد برای نابود کردن این حادثه‏ی افتخارآمیز! مسئله‏ اصلی این است. » 27

 

3- تشریح سناریوی جنگ نرم

مقام معظم رهبری بعد از بیان واقعیت حوادث بعد از انتخابات مسأله را در ذیل یک موضوع کلی تر و مهم تر مطرح کردند و نوع مواجهه دشمن با نظام اسلامی در شرایط کنونی را جنگ نرم عنوان کردند تا با این توضیح مخالفان ومعارضان با انتخابات متوجه شوند که از این بلواها تنها دشمن سود برده و آنها در زمین طراحی شده دشمن گام برمی دارند.

1-3- وضعیت امروزی جمهوری اسلامی: «ببینید عزیزان! شماها میدانید امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیمى مواجه است، لیکن جنگ نرم . خوب، حالا در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‏اند.»

2-3- تفاوت جنگ سخت و جنگ نرم: « در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می‌‌آید، مراکز مرزی ما را سعی می‌کند منهدم بکند تا بتواند در مرز نفوذ کند؛ در جنگ روانی و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته می‌شود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می‌‌آید که آنها را منهدم کند؛ به سراغ ایمانها، معرفتها، عزمها، پایه‌‌ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور؛ دشمن به سراغ اینها می‌‌آید که اینها را منهدم بکند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند؛ فرصتهای یک نظام را به تهدید تبدیل کند. این کارهایی است که دارند می‌کنند؛ در این کار تجربه هم دارند، تلاش هم زیاد دارند می‌کنند، ابزار فراوانی هم در اختیارشان هست. باید ابعاد دشمن و ابعاد دشمنی را بدانیم تا بتوانیم بر او فائق بیائیم. البته ما مدد الهی داریم، کمک غیبی داریم بدون شک؛ این را انسان دارد مشاهده می‌کند؛ لکن ما مادامی که هوشیارانه، آگاهانه در میدان نباشیم، تدبیر لازم را به کار نبریم، کمک الهی به سراغ ما نخواهد آمد.» 28

3-3- جنگ نرم، اولویت اول دشمنان انقلاب اسلامی: «همه این را امروز فهمیده‌اند و دانسته‌اند که مواجهه‌ی استکبار با نظام جمهوری اسلامی، دیگر از نوع مواجهه‌ی دهه‌ی اول انقلاب نیست... اولویت، آن چیزی است که امروز به آن می‌گویند جنگ نرم؛ یعنی جنگ به وسیله‌ی ابزارهای فرهنگی، به وسیله‌ی نفوذ، به وسیله‌ی دروغ، به وسیله‌ی شایعه‌پراکنی؛ با ابزارهای پیشرفته‌ای که امروز وجود دارد، ابزارهای ارتباطی‌ای که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده. جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم» 29

4-3- ایجاد بدبینی و اختلاف از ابزارهای جنگ نرم: یکی از ابزارها در جنگ نرم این است که مردم را در یک جامعه نسبت به یکدیگر بدبین کنند، بددل کنند، اختلاف ایجاد کنند؛ یک بهانه‌ای پیدا کنند، با این بهانه بین مردم ایجاد اختلاف کنند؛ مثل همین قضایای بعد از انتخابات امسال که دیدید یک بهانه‌ای درست کردند، بین مردم ایجاد اختلافی کردند. خوشبختانه مردم ما بابصیرتند. اینجور کاری در کشورهای دیگر اوضاع کشور را بکلی عوض کرد؛ در جاهای دیگر، تردیدافکنی در دلهای مردم نسبت به یکدیگر؛ یک بهانه‌ای مثل بهانه‌ی انتخابات را پیش بکشند، ایجاد تردید کنند، دلها را نسبت به یکدیگر چرکین کنند، مردم را در مقابل هم قرار بدهند؛ بعد در میانه، عناصر دست‌آموزِ مغرضِ معاند را به کارهای خلاف وادار کنند و مسئولین کشور نتوانند تشخیص بدهند کی بود، چی بود، چه شد. این جزو طرحهای اساسی است. اینجور کاری را دنبال می‌کنند. 30

5-3- دانشجویان افسران جوان جنگ نرم: «در جنگ نرم، چه کسانی باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکری‏اند. یعنی شما افسران جوانِ جبهه‏ی مقابله‏ی با جنگ نرمید.» 31

6-3- اساتید دانشگاه؛ فرماندهان جنگ نرم: «در این جنگ نرم... استاد دانشگاه چه رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد؟ اگر در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مسائل اجتماعی، مسائل سیاسی، مسائل کشور، آن چیزهایی که به چشم باز، به بصیرت کافی احتیاج دارد، جوان دانشجوی ما، افسر جوان است، شما که استاد او هستید، رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بالاترِ افسر جوانید؛ شما فرمانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هستید که باید مسائل کلان را ببینید؛ دشمن را درست شناسایی بکنید؛ هدفهای دشمن را کشف بکنید؛ احیاناً به قرارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشمن، آنچنانی که خود او نداند، سر بکشید و بر اساس او، طراحی کلان بکنید و در این طراحی کلان، حرکت کنید. در رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، فرماندهانِ بالا این نقشها را ایفا می‌کنند.»32

7-3- تبیین؛ وظیفه‏ی مجموعه‏ی فرهنگی و ادبی و هنری در عرصه جنگ نرم: «همینی که حالا معمول شده که در بیانها و در تلویزیون و توی تبلیغات و توی دادگاه و توی زبان همه، می‌گویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنی الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ - از سال 67 - همیشه این را گفته‏ام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را می‏بینم؛ چه بکنم اگر کسی نمی‏بیند؟! چه کار کند انسان؟! من دارم می‏بینم صحنه را، می‏بینم تجهیز را، می‏بینم صف‏آرائی‏ها را، می‏بینم دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه‏ی این آرمانها و علیه همه‏ی آن کسانی که به این حرکت دل بسته‏اند را؛ اینها را انسان دارد می‏بیند، خب چه کار کند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم. وظیفه‏ی مجموعه‏ی فرهنگی و ادبی و هنری هم وظیفه‏ی مشخصی است: بلاغ، تبیین؛ بگوئید، خوب بگوئید. من همیشه تکیه بر این می‌کنم: بایستی قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستی تمام عیار توی میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.» 33

 

4- توصیه به مخالفان و معارضان

معظم له بعد از تشریح ابعاد مختلف انتخابات و ماهیت بلواهای پیرامون آن، با استدلاهای منطقی و مستندات قانونی خطاب به مخالفان که در شکل معارضان با نظام قد علم کرده بودند توصیه ها و هشدارهایی را فرمودند تا حجت بر همگان روشن شود. توجه به محورهای بیانات رهبری ذیل این موضوع شجاعت معظم له و ملاک بودن اسلام و قانون اساسی برای ایشان در حفظ نظام اسلامی را نشان می دهد:  

1-4- پیگیری شکایات از طریق قانونی: «در دوره‌های قبلی انتخابات نیز برخی افراد و نامزدها، مسائلی داشتند که از طریق شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی رسیدگی به شکایات انتخاباتی، پیگیری کردند و طبعاً در این دوره نیز مسائل باید از طریق قانونی دنبال شود.»34

2-4-  سیاسیون مراقب رفتار و گفتار خود باشند35

3-4- سیاسیون! آخرین وصایای امام را به یاد آرید: "قانون، فصل‏الخطاب است!"36

4-4- مسئولیت تبعات هرج و مرج طلبی به عهده‏ی سیاسیون است!: «من از همه می‌خواهم به این روش خاتمه بدهند. این روش، روش درستی نیست. اگر خاتمه ندهند، آنوقت مسئولیت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده‏ی آنهاست.»37

5-4- بین مردم انشقاق ایجاد نکنیم: «ما باید سعی کنیم، دقت کنیم که انتخابات مایه‏ی انشقاق نشود؛ این حرف اصلی من است. اینکه ما تصور کنیم که یک گروه مثلاً بیست و چهار میلیونی یک طرفند، یک گروه چهارده میلیونی یک طرفند، این به نظر من یک خطای بسیار بزرگی است؛ قضیه اینجور نیست. همه در یک طرف قرار دارند. آن کسانی که به رئیس جمهور منتخب این دوره‏ی از انتخابات رأی دادند، همانقدر وابسته‏ی به انقلاب و کشور و نظامند، که آن کسانی که رأی ندادند. مجموعه‏های مردمی، فرزندان این کشورند؛ فرزندان این ملتند. این خطاست که ما این دو مجموعه‏ی رأی دهنده را که یک عده‏ای رأی به یک نامزدی دادند، یک عده‏ای رأی به آن نامزد ندادند، اینها را ما متخاصم و متقابل فرض کنیم؛ نه، در یک مسئله‏ای، در یک گزینشی، اینها سلیقه‏شان یک جور نبوده، لکن در اصل قضیه، در اعتقاد به نظام، در پشتیبانی از جمهوری اسلامی، همه‏ی اینها با هم یکی هستند. ما نگاه کنیم به رأی قریب چهل میلیونی مردم در این دوره؛ این مهم است.»38

6-4- از اقدامات تشنج آفرین بپرهیزید: «هر کاری که تشنج‏آفرین باشد، واقعاً نکنند؛ یعنی همدیگر را عصبانی نکنند. این را هم من بد نیست در اینجا خطاب به مردمی که خارج از این مجموعه‏ی شما برادران عزیز هستند، توصیه بکنم، که اگر این صحبتها پخش شد، خطاب به مردم هم باشد. من به مردم عزیزمان هم عرض می‌کنم: دو جناح و دو گروه، همدیگر را عصبانی نکنند؛ نه آن کسانی که نامزد مورد علاقه‏شان پیروز شده، جوری حرف بزنند، جوری رفتار کنند که آن طرف مقابل را عصبانی کند، جریحه‏دار کند؛ نه آن کسانی که نامزد مورد علاقه‏شان رأی نیاورده، جوری حرف بزنند، جوری اقدام کنند که آن طرف را عصبانی کند؛ نه، همه یک جهت مشترک دارید که آن عبارت است از حضور در این صحنه‏ی انتخابات و دفاع از نظام اسلامی؛ این اساس قضیه است.» 39

7-4- موضع گیری صریح نامزدها در برابر اغتشاشات: «صریح موضع بگیرند، روشن کنند که این خواستِ آنها نیست.» 40

8-4- چرا صفوفتان را از ضدانقلاب جدا نمی سازید؟!: «خب، اینها ایجاد فتنه می‌کند؛ یعنی فضا را فضای غبارآلود می‌کند. شعار طرفداری از قانون می‌دهند، عمل صریحاً بر خلاف قانون انجام می‌دهند. شعار طرفداری از امام می‌دهند، بعد کاری می‌کنند که در عرصه‌ی طرفداران آنها، یک چنین گناه بزرگی انجام بگیرد؛ به امام اهانت بشود، به عکس امام اهانت بشود. این، کار کمی نیست؛ کار کوچکی نیست. دشمنان از این کار خیلی خوشحال شدند. فقط خوشحالی نیست، تحلیل هم می‌کنند. بر اساس آن تحلیل، تصمیم می‌گیرند؛ بر اساس آن تصمیم، عمل می‌کنند؛ تشویق می‌شوند علیه مصالح ملی، علیه ملت ایران. اینجا آن چیزی که مشکل را ایجاد می‌کند، همان فریب، همان غبارآلودگی فضا و همان چیزی است که در بیان امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) هست: «و لکن یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان فهنالک یستولی الشّیطان علی اولیائه»؛ (نهج البلاغه، خطبه‌ی 50 : "و همواره پاره‌ای از حق و پاره‌ای از باطل را در هم می‌آمیزند و در چنین حالی شیطان بر یاران خود مسلط می‌شود." ) یک کلمه‌ی حق را با یک کلمه‌ی باطل مخلوط می‌کنند، حق بر اولیاء حق مشتبه می‌شود. اینجاست که روشنگری، شاخص معین کردن، مایز معین کردن، معنا پیدا می‌کند.

آن کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار می‌کند، بمجردی که ببیند حرف او، حرکت او موجب شده است که یک جهتگیری‌ای علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می‌شود. چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتی شنفتند که از اصلی‌ترین شعار جمهوری اسلامی - «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» - اسلامش حذف می‌شود، باید به خود بیایند؛ باید بفهمند که دارند راه را غلط می‌روند، اشتباه می‌کنند؛ باید تبری کنند. وقتی می‌بینند در روز قدس که برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است، به نفع رژیم غاصب صهیونیست و علیه فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه بشوند، باید خودشان را بکشند کنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم. وقتی می‌بینند سران ظلم و استکبار عالم از اینها حمایت می‌کنند، رؤسای آمریکا و فرانسه و انگلیس و اینهایی که مظهر ظلمند - هم در زمان کنونی، هم در دوره‌ی تاریخی صد سال و دویست ساله‌ی تا حالا - دارند از اینها حمایت می‌کنند، باید بفهمند یک جای کارشان عیب دارد؛ باید متنبه بشوند. وقتی می‌بینند همه‌ی آدمهای فاسد، سلطنت‌طلب، از اینها حمایت می‌کند، توده‌ای از اینها حمایت می‌کند، رقاص و مطرب فراری از کشور از اینها حمایت می‌کند، باید متنبه بشوند، باید چشمشان باز بشود، باید بفهمند؛ بفهمند که کارشان یک عیبی دارد؛ بلافاصله برگردند بگویند نه، ما نمیخواهیم حمایت شما را. چرا رودربایستی می‌کنند؟ آیا می‌شود با بهانه‌ی عقلانیت، این حقایق روشن را ندیده گرفت، که ما عقلانیت بخرج می‌دهیم! این عقلانیت است که دشمنان این ملت و دشمنان این کشور و دشمنان اسلام و دشمنان انقلاب، شما را از خود بدانند و برای شما کف و سوت بزنند، شما هم همین طور خوشتان بیاید، دل خوش کنید؛ این عقلانیت است؟! این نقطه‌ی مقابل عقل است. عقل این است که بمجردی که دیدید برخلاف آن مبانی‌ای که شما ادعایش را می‌کنید، چیزی ظاهر شد، فوراً خودتان را بکشید کنار، بگوئید نه نه نه، ما نیستیم؛ بمجردی که دیدید به عکس امام اهانت شد، به جای اینکه اصل قضیه را انکار کنید، کار را محکوم کنید؛ بالاتر از محکوم کردنِ کار، حقیقت کار را بفهمید، عمق کار را بفهمید؛ بفهمید که دشمن چه جوری دارد برنامه‌ریزی می‌کند، چه می‌خواهد، دنبال چیست؛ این را باید این آقایان بفهمند. من تعجب می‌کنم! کسانی که اسم و رسم خودشان را از انقلاب دارند - بعضی از این آقایان یک سیلی برای انقلاب نخوردند در دوران اختناق و طاغوت - و به برکت انقلاب اسم و رسمی پیدا کردند و همه چیزشان از انقلاب است، می‌بینید که دشمنان انقلاب چطور بُراق شدند، آماده شدند، صف کشیدند، خوشحالند، می‌خندند؛ اینها را که می‌بینید؟ به خود بیائید، متوجه بشوید.» 41

9-4- با مسجد ضرار نمی‌توان ملت را شکست داد!: «دشمنان ما هم از این انتخابات به نظر من یک تجربه‏ای اندوخته‏اند، و اگر نیندوختند، باید بیندوزند. و آن این است که: دشمن بداند با چه حقیقتی روبه‏رو است؛ در فهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی دچار اشتباه نشوند؛ خیال نکنند انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را با این‏جور کارهای پیش پا افتاده می‌توان به زانو درآورد. نظام اسلامی زنده است. خیال نکنند با یک تقلید مغلوط از حضور عظیم مردمی در انقلاب سال 1357، یک کاریکاتور از آن انقلاب، می‌توانند به عظمت انقلاب و نظام اسلامی ضربه بزنند. این تجربه برای دشمن باید پیش آمده باشد. اشتباه نکنند؛ نظام اسلامی با این حرفها شکست نخواهد خورد.

عظمت این انقلاب و عظمت این نظام و ریشه‏داری نظام جمهوری اسلامی در حوادث این یکی دو ماه اخیر، بیشتر برای دشمنان جمهوری اسلامی آشکار شد. این ملت، ملت با ایمانی است؛ ملت هوشیاری است؛ ملت بااستعدادی است. با مسجد ضرار نمی‌شود این ملت را شکست داد. ما در تاریخ خودمان نمونه‏هایی را از این داریم: «و الّذین اتّخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفریقا بین المؤمنین و ارصادا لمن حارب اللَّه و رسوله». (توبه: 107) با تقلید از رهبر عزیز و عظیم‏الشأن انقلاب، امام بزرگوار ما، که از دل، از جان، با همه‏ی وجود غرق در قرآن بود، نمی‌شود این مردم را فریب داد. این مردم دلشان به ایمان روشن است؛ این مردم آگاهند؛ جوانهای ما آگاهند. این تجربه‏ای است برای دشمن.» 42

10-4- هوای نفس عامل ایستادگی در برابر قانون: « انتخاباتی بود، عمومی هم بود، درست هم بود، اشکالی هم نتوانستند بر انتخابات بگیرند و ثابت کنند؛ حالا هی ادعا کردند، فرصت هم داده شد؛ گفتیم بیائید، نشان بدهید، ثابت کنید؛ نتوانستند، نیامدند؛ تمام شد. پابندی به قانون اقتضاء می‌کند که انسان ولو این رئیس جمهوری را که انتخاب شده است قبول هم نداشته باشد، وقتی برای قانون احترام قائل بود، بایستی در مقابل قانون، خضوع کند. خب، معلوم است هیچ کسی نمیتواند بگوید این کسی که انتخاب شده، صددرصد حُسن محض است، آن طرفی که انتخاب نشده است، صددرصد قبح محض است؛ نه، همه حُسنی دارند، قبحی دارند؛ این طرف هم حُسنی دارد، قبحی دارد؛ آن طرف هم حُسنی دارد، قبحی دارد. قانون، ملاک است، معیار است. چرا اینجوری می‌شود؟ چرا؟ این، هوای نفس است.» 43

 

5- توصیه به نهادهای قانونی

اما رهبر معظم انقلاب با این بیان قاطع در خطبه های تاریخی نماز جمعه تهران(29/3/88) که « بنده زیر بار بدعت های غیر قانونی نخواهم رفت» بزرگترین همت و تلاش را در راه حفظ قانون اساسی انجام دادند و نشان دادند که رهبر جامعه اسلامی بیشتر از هر کس دیگری برای حفظ قانون و چارچوب های نظام اسلامی دلسوزی می کنند و مدعیان قانون -که البته به روشنی قانون را زیر پا گذاشتند- می بایست از ایشان الگو بگیرند. معظم له با تأکید بر اجرای قانون در همه حوزه ها و برای همه افراد، مسائل اساسی را که حفظ عظمت انتخابات و دفاع از وجهه نظام اسلامی است، مهم تر از مسائل دیگری همانند حمله به کوی دانشگاه و ماجرای کهریزک دانستند؛ اما مخالفان با علم کردن این مسائل جزئی وجهه نظام اسلامی و چارچوبهای قانونی را زیر پا گذاشته و اگر نبود ویژگی شجاعت رهبر جامعه اسلامی چه بسا این بلواها به مسأله ای عادی در سالهای بعد تبدیل می شد. از همین جا است که باید گفت این گونه افراد از شکل مخالف خارج شده و در هیأت معارض با نظام اسلامی قد علم    نموده اند. از همین رو مقام معظم رهبری در مورد این افراد طی بیاناتی در اجلاس اخیر خبرگان(6/12/88) فرمودند: «مسئله اساسی، حفظ هویت نظام و مرزها و شاخص های آن است و کسانیکه هندسه و هویت نظام را که در قانون اساسی و حکمیت و داوری قانون متبلور شده است قبول دارند جزو مجموعه نظام بشمار می آیند اما افرادی که با حرف و عمل و تحریک، این مبانی را زیر پا می گذارند به دست خودشان صلاحیت حضور در مجموعه عظیم نظام را از دست می دهند.»

محورهای بیانات رهبری در دفاع از قانون به این شکل است:

1-5- به شکایات بطور کامل رسیدگی شود: «ممکن است کسانی همانطور که حالا آقایان هم ذکر کردید، اشکالات و اعتراضاتی را بر مجاری گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند، که البته، راه‏های قانونی وجود دارد. رسیدگی به اینها حتماً باید انجام بگیرد. مواردی را آقایان ذکر کردید. من درخواست می‌کنم از آقایان مسئول در وزارت کشور و همچنین در شورای نگهبان که به این موارد دقیقاً رسیدگی کنند. اگر چنانچه بعضی از اشکالات مقتضی این هست که پاره‏ای از صندوقها بازشماری بشود، اشکالی ندارد. حالا مثلاً یک مورد را آقایان ذکر کردند که آن شخص گفته که رأی فلان نامزد این تعداد است، بعد در شمارش تعداد دیگری معرفی شده؛ خیلی خوب، کاری ندارد؛ صندوقهای مورد اشکال را، یا به طور تصادفی تعدادی از صندوقها را بازشماری کنند؛ خودِ نمایندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببینند، تا اطمینان کامل برای همه حاصل بشود.» 44

2-5- رسیدگی قاطع به تخلفات بعد از انتخابات: «موضوع دیگری که در بیانات دوستان مطرح شد، تخلفات یا حتّی جنایاتی است که در خلال این حوادث از سوی نیروهای ناشناس انجام گرفته. شما اشاره کردید به مسائل کوی دانشگاه یا از این قبیل مسائل - حالا کوی دانشگاه را چند نفر از دانشجویان عزیز تکرار کردند؛ شبیه کوی دانشگاه، مسائل دیگری هم در این مدت اتفاق افتاده - یا مثلاً قضیه‏ی کهریزک را گفتند. این قضایا واقعاً یکی از آن مشکلات و معضلات کار دستگاه‏های اجرایی است. اولاً این را به طور قاطع بدانید که با اینها برخورد خواهد شد. حالا نمیخواهیم جنجال بکنیم که دستور بدهیم، این دستور توی رسانه‏ها پخش بشود، باز یک پیوست زده بشود، باز یک پیرو زده بشود؛ من دوست ندارم کار تبلیغاتی انجام بگیرد؛ اما از اولین روزها دستور داده شده و کسانی دنبال هستند؛ منتها کارها باید درست با دقت و با مراقبت پیش برود.

در کوی دانشگاه، در آن شب معین، قطعاً تخلفات بزرگی انجام گرفته، کارهای بدی انجام گرفته. ما گفته‏ایم پرونده‏ی ویژه‏ای برای این کار تهیه شود و به طور دقیق دنبال بگردند و مجرمان را پیدا کنند و وقتی پیدا کردند، به وابستگی‏های سازمانی آنها هم هیچ نگاه نکنند و باید مجازات شوند؛ این را من به طور قاطع گفتم. من از فعالیتهای پلیس امنیتی‏مان، پلیس انتظامی‏مان، دستگاه بسیجمان تشکر می‌کنم؛ اینها خیلی کارهای بزرگی کردند، کارهای خوبی کردند؛ لیکن این یک بحث جداست. اگر کسی در وابستگی به هر کدام از این سازمانها یک تخلفی انجام داده، یک جرمی انجام داده، او هم باید جداگانه بررسی شود. نه خدمت اینها را به حساب جرم آنها ندیده می‌گیریم، نه جرم آنها را به حساب خدمت اینها ندیده می‌گیریم؛ حتماً باید دنبال بشود و دنبال خواهد شد. همین طور قضیه‏ی کهریزک، که حالا آن اعلام شد، پخش شد. قضیه‏ی کوی دانشگاه هم دنبال می‌شود؛ حتّی افرادی که کسانشان در این قضایا یا به قتل رسیدند - تعداد معدودی هستند - یا آسیب دیدند، آسیب مالی دیدند. بنا شده برای هر کدام اینها پرونده‏ی جداگانه‏ای تشکیل بدهند. دستور داده‏ایم، گفته‏ایم و این قضایا را دنبال خواهیم کرد؛ منتها توجه کنید که این مسائل هیچکدام نباید با مسئله‏ی اصلی بعد از انتخابات خلط شود. حادثه‏ی اصلی نباید تحت‏الشعاع این حوادث قرار بگیرد.» 45

 

6- پاسخ به شبهات

جنبه دیگر از مدیریت اسلامی معظم له در رفع شبهات است؛ چرا که اساس فتنه بر شبهه افکنی و غبارآلوده کردن فضا است و در این شرایط رشد می کند. بنابراین باید هرچه زودتر شبهات را پاسخ داد. محورهای مهم بیانات رهبری در این موضوع به صورت ذیل است:

1-6- نظام حق دفاع از خود را دارد: «ما درباره‌‌‌‌‌ی افرادی که به آنها اهانت میشود، تهمت زده میشود، می‌گوئیم اینها حق دفاع دارند؛ خوب، نظام هم همین جور است؛ نظام هم حق دفاع از خودش را دارد. این خطاست که کسی خیال کند چون نظام حاکمیت است و قدرت سیاسی است، نباید دفاع کند؛ بی‌‌‌‌‌دفاع بماند؛ در مقابلش هرگونه مخالفتی، معارضه‌‌‌‌‌ای، قانون‌‌‌‌‌شکنی‌‌‌‌‌ای، مرزشکنی‌‌‌‌‌ای انجام بگیرد، باید عکس‌‌‌‌‌العمل نشان ندهد؛ این درست نیست؛ هیچ جای دنیا هم چنین نیست.»46

2-6- اعتماد به مسئولین، نافی رسیدگی به شکایات و شبهات نیست!: «من به مقام مسئولی که می‌شناسم و قاعده‏ی کار او را می‌دانم، اعتماد می‌کنم. در این نوبت هم همین جور است؛ من اعتماد می‌کنم، اما این اعتماد من موجب نمی‌شود که اگر چنانچه شبهه‏ای در ذهن کسانی هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسی نشود و حقیقت قضیه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید»47

3-6- جمهوری اسلامی اهل خیانت در آراء مردم نیست: «مردم اطمینان دارند؛ اما برخی از طرفداران نامزدها هم اطمینان داشته باشند که جمهوری اسلامی اهل خیانت در آراء مردم نیست. ساز و کارهای قانونی انتخابات در کشور ما اجازه‏ی تقلب نمی‌دهد. این را هر کسی که دست‏اندرکار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصدیق می‌کند؛ آن هم در حد یازده میلیون تفاوت! یک وقت اختلافِ بین دو رأی، صد هزار است، پانصد هزار است، یک میلیون است، حالا ممکن است آدم بگوید یک جوری تقلب کردند، جابه جا کردند؛ اما یازده میلیون را چه جور می‌شود تقلب کرد!»48

4-6- چرا به مجرمین پشت پرده فتنه رسیدگی نمی شود؟: « اینکه چرا اینها محاکمه نمی‌شوند، چرا مجازات نمی‌شوند، چرا با اینها برخورد نمی‌شود. من به شما عرض بکنم؛ در قضایایی به این اهمیت، با حدس و گمان و شایعه و این چیزها نمی‌شود حرکت کرد. ما این انقلاب و این نظام عظیم را محصول مجاهدت یک ملت بزرگ و فداکاری‏های عظیم جوانانی می‌دانیم که چه در دوره‏ی انقلاب، چه در دوره‏ی دفاع مقدس، چه بعد از آن تا امروز فداکاری کردند؛ مثل خود شماها، که در صحنه‏های مختلف حضور دارید و گاهی کارهای بزرگی انجام می‌گیرد. نمی‌توانیم تداوم این نظام را و حرکت کلی این نظام را در سطحی که تصمیم‏گیری کلان رهبری در او لازم است، به حدس و گمان و این چیزها مبتنی کنیم. این را شما بدانید، هیچگونه اغماضی از جرم و جنایت وجود نخواهد داشت؛ منتها ما - یا من یا شما، فرق نمی‌کند؛ چه شما که دانشجو هستید و زبانتان باز است و راحت حرف می‌زنید، چه من که یک مجموعه‏ای از تجربه و سالهای متمادی کارکرد در میدان را با خودم همراه دارم؛ در این جهت با هم فرقی نداریم - نمیتوانیم حکم کنیم که باید دستگاه قضا اینجور قضاوت کند؛ نه، دستگاه قضا باید نگاه کند، اگر دلائلی برای مجرمیت کسی، چه در زمینه‏ی سیاسی، چه در زمینه‏ی اقتصادی، چه در زمینه‏ی مفاسد گوناگون پیدا کرد، بر طبق او حکم کند. این شایعاتی که شما شنیده‏اید، بنده هم خیلی از این شایعات را می‌شنوم؛ ممکن است بسیاری از این شایعات مطابق واقع هم باشد و انسان شواهد و قرائنی هم برایش داشته باشد؛ اما قرینه و شاهد متفرق نمیتواند جرمی را علیه کسی اثبات کند؛ به این نکته توجه داشته باشید. لذا اینجور نیست که فرض کنیم یک مجرم قطعی پشت پرده‏ای وجود دارد که دستگاه بنا دارد از جرم او به یک دلیلی بگذرد. این یک نکته.

 نکته‏ی دیگری در کنار این هست: کارهایی که نظام در سطح کلان با جنبه‏ی شمولی که بعضی از مسائل دارد، انجام می‌دهد، بایستی با ملاحظه‏ی همه‏ی جوانب باشد؛ یک بعدی نمی‌شود به مسائل نگاه کرد. فکر می‌کنم اگر شما با این ملاحظات نگاه کنید، آنچه که تاکنون انجام گرفته و آنچه در آینده انجام خواهد گرفت، هر ذهن باانصافی را قانع خواهد کرد.» 49

5-6- چرا رهبری علنی موضع‌گیری نمی‌کند؟: «حالا یکی از سؤالها این بود که چرا علنی موضع نمی‌گیرید؟ چون لازم نیست علنی موضع گرفتن؛ چه لزومی دارد؟ علنی موضع گرفتن نسبت به یک نقطه‏ی ضعف در یک مسئول، شما خیال می‌کنید که چقدر کمک می‌کند به حل آن مشکل؟ هیچی. گاهی اوقات هست که انسان اگر یک چیزی را بدون علنی کردن دنبال علاجش باشد، بهتر علاج خواهد شد، تا اینکه یک چیزی را انسان جنجالی کند. بله، یک وقت هست که هیچ چاره‏ای جز علنی شدن نیست؛ آنجا بله، انسان علنی می‌کند؛ لیکن اینجور نیست که تصور بشود اگر چنانچه یک ایرادی، اشکالی در مجموعه‏ی مسئولین اجرایی کشور وجود دارد و رهبری با آنها مخالف است، حتماً بایستی این را در بلندگوها بیان کند؛ نه، گاهی اوقات مصلحت قطعی در این است که انسان یک چیزی را علنی نکند.» 50

6-6- چرا رهبری ملاحظه فتنه گران را می‌کند؟: «گاهی هم از بنده گله میکنند که چرا فلانی صبر میکند؟ چرا فلانی ملاحظه میکند؟ من عرض میکنم؛ در شرائطی که دشمن با همه‌‌‌ی وجود، با همه‌‌‌‌ی امکاناتِ خود درصدد طراحی یک فتنه است و میخواهد یک بازی خطرناکی را شروع کند، باید مراقبت کرد او را در آن بازی کمک نکرد. خیلی باید با احتیاط و تدبیر و در وقت خودش با قاطعیت وارد شد. دستگاه‌‌‌‌های مسئولی وجود دارند، قانون وجود دارد؛ بر طبق قانون، بدون هیچگونه تخطی از قانون، بایستی مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگیرد؛ اما ورود افرادی که شأن قانونی و سمت قانونی و وظیفه ی قانونی و مسئولیت قانونی ندارند، قضایا را خراب میکند. خدای متعال به ما دستور داده است: «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوی». بله، یک عده‌‌‌‌ای دشمنی میکنند، یک عده‌‌‌‌ای خباثت به خرج میدهند، یک عده ای از خباثت‌‌‌کنندگان پشتیبانی میکنند - اینها هست - اما باید مراقب بود. اگر بدون دقت، بدون حزم، انسان وارد برخی از قضایا بشود، بی‌‌‌‌گناهانی که از آنها بیزار هم هستند، لگدمال میشوند؛ این نباید اتفاق بیفتد. من برحذر میدارم جوانهای عزیز را، فرزندان عزیز انقلابی خودم را از اینکه یک حرکتی را خودسرانه انجام بدهند؛ نه، همه چیز بر روال قانون.» 51

 

7- راهکارهای عبور از  فتنه

معظم له علاوه بر دفاع از قانون، الزامات برون رفت از فتنه را برای افزایش بصیرت افکار عمومی و نخبگان نیز به این شرح بیان کردند:

1-7- جلوگیری از بدعت‌های غیرقانونی: «بنده زیر بار بدعتهای غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوبهای قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‏اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد کرد. بنابراین همه چیز دنبال بشود، انجام بگیرد، کارهای درست، بر طبق قانون. اگر واقعاً شبهه‏ای هست، از راه‏های قانونی پیگیری بشود. قانون در این زمینه کامل است و هیچ اشکالی در قانون نیست. همانطور که حق دادند که نامزدها نظارت کنند، حق دادند که شکایت کنند، حق دادند که بررسی بشود. بنده از شورای محترم نگهبان خواستم که اگر مواردی خواستند صندوقها را بازشماری بکنند، با حضور نمایندگان خود نامزدها این کار را بکنند. خودشان باشند، آنجا بشمرند، ثبت کنند، امضاء کنند. بنابراین، هیچ مشکلی در این جهت وجود ندارد. این راجع به انتخابات و خطاب به شما مردم عزیز.» 52

2-7- عمل به قانون، تنها راه مناقشات: «در همین قضایای جاری هم بنده مُصر بودم و هستم و خواهم بود بر اجرای قانون؛ یعنی یک قدم از قانون فراتر نخواهیم رفت؛ قانون کشورمان، قانون جمهوری اسلامی. مطمئناً نه نظام، نه این مردم به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهند رفت. نقطه‌ی مقابل قانون‌گرایی و انقیاد در مقابل قانون، دیکتاتوری است. این هم دوستان حتماً می‌دانند و بدانند - اگر نمی‌دانند - که در زمینه‌ی روحی همه‌ی ما یک میل به دیکتاتوری وجود دارد؛ این را باید سرکوب کنید. همین طور که عرض کردیم، این فیلِ مستِ درون را با چکش قانون و دین و تعبد دائماً سر به راه نگه داریم. اگر خود ما علاج نکنیم، علاجش مشکل خواهد شد. اگر انقیاد به قانون نبود، روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد کرد. در جوامع، دیکتاتوری همین جور به وجود می‌آید.» 53

«در همین جا هم برای حل و فصل قضایا، معیار قانونی وجود دارد. اگر قانون حاکم نشد، آن چیزی که از بی‏قانونی بر سرِ همه خواهد آمد، بسیار تلخ‏تر است از آنچه که اجرای قانون ممکن است در کام بعضی تلخی به وجود بیاورد»54

3-7- اهمیت بصیرت افزایی: «در زندگی پیچیده‌ی اجتماعی امروز، بدون بصیرت نمی‌شود حرکت کرد. جوانها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانی، متعهدان موجود در جامعه‌ی ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مسئله‌ی بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است. وقتی بصیرت بود، آنوقت شما می‌دانید با کِی طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمیدارید.»55

«جوانان عزیز! هر چه می‌توانید در افزایش بصیرت خود، در عمق بخشیدن به بصیرت خود، تلاش کنید و نگذارید، نگذارید دشمنان از بی‌بصیرتی ما استفاده کنند؛ دشمن به شکل دوست جلوه کند، حقیقت به شکل باطل و باطل در لباس حقیقت... آن کسانی که مردم را می‌خواهند گمراه بکنند، باطل را به صورت خالص نمی‌آورند؛ باطل و حق را آمیخته می‌کنند، ممزوج می‌کنند، آن وقت نتیجه این می‌شود که «فهنالک یستولی الشّیطان علی اولیائه»؛ حق، برای طرفداران حق هم مشتبه می‌شود. این است که بصیرت می‌شود اولین وظیفه‌ی ما. نگذاریم حق و باطل مشتبه بشود.» 56

4-7- ضرورت مرزبندی با دشمن در زمان فتنه: «حالا در مقابل یک چنین پدیده‌ای، علاج چیست؟ عقل سالم حکم می‌کند و شرع هم همین را قاطعاً بیان میکند: علاج عبارت است از صراحت در تبیین حق، صراحت در بیان حق. وقتی شما می‌بینید یک حرکتی به بهانه‌ی انتخابات شروع میشود، بعد یک عامل «دشمن»ی در این فضای غبارآلوده وارد میدان شد، وقتی می‌بینید عامل دشمن - که حرف او، شعار او حاکی از مافی‌الضمیر اوست - آمد توی میدان، اینجا باید خط را مشخص کنید، اینجا باید مرز را روشن کنید. همه وظیفه دارند؛ بیشتر از همه، خواص؛ و در میان خواص، بیشتر از همه، آن کسانی که مستمعین بیشتری دارند، شنوندگان بیشتری دارند. این وظیفه است دیگر: مرزها روشن بشود و معلوم بشود که کی چی میگوید. اینجور نباشد که باطل، خودش را در لابه‌لای گرد و غبارِ برخاسته‌ی در میدان مخفی کند، ضربه بزند و جبهه‌ی حق نداند از کجا دارد ضربه میخورد. این است که حرف دو پهلو زدن، از خواص، مطلوب نیست. خواص باید حرف را روشن بزنند و مطلب را واضح بیان کنند. این، مخصوص یک گرایش سیاسی خاص هم نیست. در داخل نظام اسلامی، همه‌ی گرایشهائی که در مجموعه‌ی نظام قرار دارند، اینها باید صریح مشخص کنند که بالاخره آن حمایتی که مستکبرین عالم میکنند، مورد قبول است یا مورد قبول نیست. وقتی که سران استکبار، سران ظلم، اشغالگران کشورهای اسلامی، کُشندگان انسانهای مظلوم در فلسطین و در عراق و افغانستان و خیلی جاهای دیگر، می‌آیند وارد میدان میشوند، حرف میزنند، موضع میگیرند، خوب، باید معلوم بشود این کسی که در نظام جمهوری اسلامی است، در مقابل این چه موضعی دارد؛ حاضر است تبرّی بجوید، بگوید من دشمن شمایم؟ من مخالف شمایم؟ وقتی در داخل محیط فتنه، کسانی با زبانشان صریحاً اسلام و شعارهای نظام جمهوری اسلامی را نفی میکنند، با عملشان هم جمهوریت و یک انتخابات را زیر سؤال میبرند، وقتی این پدیده در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند. دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگی فضاست؛ این کمک به رفع فتنه نیست، این کمک به شفاف‌سازی نیست. شفاف‌سازی، دشمنِ دشمن است؛ مانع دشمن است. غبارآلودگی، کمک دشمن است. این، خودش شد یک شاخص. این یک شاخص است: کی به شفاف‌سازی کمک میکند و کی به غبارآلودگی کمک میکند. همه این را در نظر بگیرند، این را معیار قرار بدهند.» 57

5-7- در فتنه همه بایستی روشنگری کنند: «گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.» 58«یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است؛ حقائق را بدون تعصب روشن کنند.»59

 

8- توصیه به نخبگان

در اندیشه مقام معظم رهبری خواص و نخبگان نقش تعیین کنندگی دارند و سرنوشت تاریخ را رقم می زنند. علت اصلی انحراف جامعه اسلامی مدت کوتاهی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه مقام معظم رهبری، دنیاگرایی خواص بود. ایشان این تحلیل را در سال 74 و به مناسبت های مختلف بیان کردند تا نخبگان و خواص جامعه نسبت به وظیفه خود هوشیار باشند. در این فتنه ی اخیر هم معظم له نخبگان را در کانون توصیه ها و هشدارهای مهم خود قرار دادند تا از کانال آنها قضایا حل شود:

1-8- خواص، نقطه هدف تهاجم دشمنان: «دشمن انواع و اقسام کار را می‌کند؛ انواع و اقسام فعالیت را می‌کند؛ عمده هم امروز به گمان من، هدف و آماج توطئه‌‌های دشمن، خواص است؛ آماج دشمن، خواص است. می‌‌نشینند طراحی می‌کنند تا ذهن خواص را عوض کنند؛ برای اینکه بتوانند مردم را بکشانند؛ چون خواص تأثیر می‌گذارند و در عموم مردم نفوذ کلمه دارند.» 60

2-8- نخبگان مراقب رفتارهایشان باشند: «نخبگان بدانند هر حرفی، هر اقدامی، هر تحلیلی که به آنها کمک بکند، این حرکت در مسیر خلاف ملت است. همه‏‌ی ما خیلی باید مراقب باشیم؛ خیلی باید مراقب باشیم: مراقب حرف زدن، مراقب موضع‏گیری کردن، مراقب گفتن‏ها، مراقب نگفتن‏ها. یک چیزهایی را باید گفت؛ اگر نگفتیم، به آن وظیفه عمل نکرده‏ایم. یک چیزهایی را باید بر زبان نیاورد، باید نگفت؛ اگر گفتیم، برخلاف وظیفه عمل کرده‏ایم. نخبگان سر جلسه‏ی امتحانند؛ امتحان عظیمی است. در این امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط این نیست که ما یک سال عقب بیفتیم؛ سقوط است. اگر بخواهیم به این معنا دچار نشویم، راهش این است که خرد را، که انسان را به عبودیت دعوت می‌کند، معیار و ملاک قرار بدهیم؛ شاخص قرار بدهیم.» 61

3-8- اهمیت بصیرت نخبگان در حوادث اخیر: «باید بصیرت داشت. آنچه که انسان از نخبگان جامعه و جریانات سیاسی و گروه‌‌های سیاسی انتظار دارد، این است که با این حوادث، با این خطوط دشمن، با بصیرت مواجه بشوند؛ با بصیرت. اگر بصیرت وجود داشت و عزم مقابله وجود داشت، خیلی از رفتارهای ما ممکن است تغییر پیدا بکند؛ آنوقت وضعیت بهتر خواهد بود. بعضی از کارها از روی بی‌‌بصیرتی است.» 62

4-8- وظیفه خطیر تببین و روشنگری خواص: «یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است؛ حقائق را بدون تعصب روشن کنند.»63 «نقش نخبگان و خواص هم این است که این بصیرت را نه فقط در خودشان، در دیگران به وجود بیاورند» 64

 

9- تجربیات انتخابات

از دیدگاه مقام معظم رهبری «تجربه‏هایی هم این انتخابات داشت. یک تجربه برای ملت ما و مسئولان ما بود که من اصرار دارم بر اینکه این تجربه را همه‏مان جدی بگیریم؛ هم مسئولان جدی بگیرند، هم آحاد مردم جدی بگیرند.» کسب تجربه از تاریخ و عبرت گرفتن از آن یکی دیگر از محورهای مدیریتی مقام معظم رهبری بوده وهست:

1-9- دشمن همواره در کمین: «آن تجربه این است که باور کنیم که همیشه امکان ضربه زدن از سوی دشمنان انقلاب و دشمنان ایران اسلامی هست؛ حتّی در بهترین شرائط. همیشه کمین دشمن را در نظر داشته باشیم».65

2-9- عدم غفلت از دشمن: «اگر تو خوابت برد، باید بدانی که دشمن ممکن است بیدار باشد».66

3-9- اهمیت بصیرت: »اگر بصیرت نداشته باشیم، اگر فراموش کنیم که دشمنانی در کمین انقلابند، ضربه خواهیم خورد؛ این برای ما تجربه شد67

4-9- انقلاب اسلامی را نمی توان از بین برد!: «برادران عزیز! خواهران عزیز! شما بدانید و میدانید که انقلاب اسلامی یک حقیقت است، برخاسته‌ی از یک سنت الهی است؛ این را نمیشود از بین برد، این را نمیشود متزلزل کرد. تا وقتی که آحاد مردم ایمان دارند، علاقه دارند، عشق دارند، اقدام میکنند، بدانند اگر همه‌ی قدرتهای عالم هم دست به دست بدهند، نخواهند توانست به این انقلاب و به این نظام و به این ملت صدمه‌ای وارد کنند».68

5-9- آبدیده شدن انقلاب اسلامی: «حوادث بعد از انتخابات را که عده‌ای از روی نادانی و محاسبه‌ی غلط ایجاد کردند، دشمن بهانه کرد، شاید بتواند جمهوری اسلامی را تضعیف کند؛ اما بعکس شد؛ همین حوادث موجب قدرت جمهوری اسلامی شد. اگر تا قبل از این حوادث کسی میخواست با استدلال به مردم اثبات کند که دشمن در کمین است، بعد از این حوادث مردم به چشم خودشان دیدند که دشمن در کمین است. و ملت ایران اینجوری است؛ وقتی که دید دشمن در کمین است، معطل نمیکند، می‌آید توی میدان»69

 

10- دستاورد موفقیت آمیز مدیریت مقام معظم رهبری: حماسه حضور ملت در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی

اما با هدایت ها و تلاش های ویژه ی مقام معظم رهبری و اطاعت نیروهای ولایی در این عرصه از ایشان، فتنه هایی که در ابتدا کام شیرین ملت از انتخابات راتلخ نمود، در پایان بار دیگر شیرینی مضاعفی برای ملت و دلسوزان نظام اسلامی به ارمغان آورد که پشتوانه مردمی نظام اسلامی را مستحکم تر نمود. دشمن به همراه فتنه گران داخلی امیدوار بود با ایم بلواها وجهه و جایگاه مردمی نظام اسلامی را تضعیف کند تا ضربات بعدی را وارد کند؛ اما با هدایت ها، رهنمودها، تلاش های عملی مدیریتی مقام عظمای ولایت -که تداعی کننده ویژگی های ناب مدیریت اسلامی است- این فتنه ها به حمایت گسترده تر و البته هوشیارانه تر مردم از نظام اسلامی انجامید. دشمن و فتنه گران داخلی با مشاهده این حضور مردمی در روز 9 دی و 22 بهمن پی به پوچی طرح ها و اقدامات خود برده و خود را ناکام دیدند. اینکه راهکارهای مضحکی همچون استفاده از چهارشبه سوری و... را تجویز می کنند، نمایان کننده ماهیت آنارشیستی، بی برنامه گی و سردرگمی آنها است.

اهمیت این حماسه مردمی در بیانات مقام معظم رهبری به این شکل آمده است:

1-10- حماسه بزرگ ملت ایران در نهم دی: «مطمئن باشید که روز نهم دی امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرائط کنونی - که شرائط غبارآلودگی فضاست - این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر میکند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را می‌‌‌بیند. این کارها کارهائی نیست که با اراده‌‌‌‌ی امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده‌‌‌‌ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت، آن مرد خدا.» 70

2-10- نهم دی ماه حجت را بر مسئولین تمام کرد: «مسئولین کشور بحمداللَّه چشمشان هم باز است، می‌‌‌‌بینند؛ می‌‌‌‌بینند مردم در چه جهتی دارند حرکت میکنند. حجت بر همه تمام شده است. حرکت عظیم روز چهارشنبه ی نهم دی ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسئولین قوه‌‌‌‌‌ی مجریه، مسئولین قوه‌‌‌ی مقننه، مسئولین قوه‌‌‌‌ی قضائیه، دستگاه‌‌‌های گوناگون، همه میدانند که مردم در صحنه‌‌‌اند و چه میخواهند. دستگاه‌‌‌‌‌‌ها باید وظائفشان را انجام بدهند؛ هم وظائفشان در مقابل آدم مفسد و اغتشاشگر و ضدانقلاب و ضدامنیت و اینها، هم وظائفشان در زمینه‌‌‌ی اداره‌‌‌‌‌‌ی کشور«.71

3-10 - راهپیمایی 22 بهمن نشان داد که مردم کجایند: «یک عده هم در داخل، بعضی از روی غفلت، بعضی از روی بی‌عقلی، بعضی از روی عناد و دشمنی، هی علیه نظام جمهوری اسلامی، علیه این حرکت کلی نظام حرف زدند؛ هی گفتند: مردم، مردم، مردم! خوب، این مردم. بیست و دوی بهمن نشان داد که مردم کجایند، چه میخواهند، چه میگویند. غرّه شدند به توهّمهائی که به آنها القاء شد. خیال کردند یا خودشان را به نادانی زدند که مردم از انقلاب دست شستند، مردم از امام دست شستند. روز بیست و دوی بهمن، آگاهی و بصیرت مردم، همت مردم، ایمان مردم و توفیق الهی که شامل حال مردم شد، پاسخ کوبنده‌ای به آنها داد» 72

 

پی‌نوشت‌ها:

1-  در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

2- در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

3- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

4- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

5- در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

6- در دیدار جمعی از معلمان، پرستاران و کارگران، 9/2/88.

7-  در صحن مطهر حضرت امام(ره) ، 14/3/88.

8- در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

9- در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

10- در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

11 - در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

12- در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)، 1/1/88.

13- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

14- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

15- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

16- در صحن مطهر حضرت امام(ره) ، 14/3/88.

17- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

18- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

19- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

20- در جمع مردم سنندج، 22/2/88.

21- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

22- خطبه های نماز جمعه تهران،20/6/88.

23- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

24- در مراسم تنفیذ ، 12/5/88.

25- در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، 2/7/88.

26- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

27- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

28- در دیدار جمعی از شعرا ، 14/6/88.

29- بیانات در دیدار جمع کثیری از بسیجیان کشور، 4/9/88.

30- بیانات در دیدار جمع کثیری از بسیجیان کشور، 4/9/88.

31- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

32- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

33- در دیدار اساتید دانشگاههای کشور، 8/6/88.

34- در دیدار جمعی از شعرا ، 14/6/88.

35- دیدار با موسوی، 25/3/88.

36- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

37- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

38- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

39- دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات، 27/3/88.

40- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

41- دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات، 27/3/88.

42- دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات، 27/3/88.

43- دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات، 27/3/88.

44- بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون, 22/9/88.

45- در مراسم تنفیذ ، 12/5/88.

46 -بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون, 22/9/88.

47- دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات، 27/3/88.

48- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

49 - خطبه های نماز جمعه تهران،20/6/88.

50- دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات، 27/3/88.

51- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

52- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

53- در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی، 4/6/88.

54- بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام 19 دی، 19/10/88.

55- خطبه های نماز جمعه تهران، 29/3/88.

56- در دیدار با نمایندگان محترم مجلس، 3/4/88.

57- در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه، 7/4/88.

58- بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهر، 15/7/88.

59- بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهر، 15/7/88.

60- در دیدار با شورای هماهنگی تبلیفات اسلامی، 29/10/88.

61- در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، 2/7/88.

62- در دیدار با اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر، 5/5/88.

63- در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، 2/7/88.

64- در سالروز ولادت حضرت علی(ع)، 15/4/88.

65 - در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، 2/7/88.

66- در دیدار با اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر، 5/5/88.

67- در دیدار با اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر، 5/5/88.

68- در مراسم تنفیذ ، 12/5/88.

69- در مراسم تنفیذ ، 12/5/88.

70- در مراسم تنفیذ ، 12/5/88.

71 - در دیدار با شورای هماهنگی تبلیفات اسلامی، 29/10/88.

72 - بیانات در دیدار جمعی از مردم آذربایجان، 28/11/88.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد