مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

البرادعی گزینه‌ای

البرادعی گزینه‌ای برای پیشبرد اهداف آمریکا در مصر

 درحالیکه دولت مصر در حال سقوط است، دولت آمریکا تلاش می‌کند تا "محمد البرادعی " که ممکن است گزینه بعدی مصر باشد را برجسته کرده و از او برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

 به نقل از روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز "،

از زمان شروع خشونت‌ها در مصر، مقامات دولت "باراک اوباما " رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش هستند تا با "محمد البرادعی " رهبر برجسته مخالفان مصر و مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تعامل شوند؛ اما یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که تا بعدازظهر روز گذشته هیچ‌گونه تماسی با وی نگرفتند.

"رابرت گیبس " سخنگوی کاخ سفید در خصوص این خبر اعلام کرد که تلاش برای تعامل با البرادعی همچنان ادامه خواهد داشت.

در حالیکه اوباما پس از برگزیده شدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام چندانی برای پایان دادن به جنگ عراق صورت نداد، نیویورک‌تایمز در گزارش خود اینگونه مدعی شد که اوباما و البرادعی هر دو مخالف جنگ عراق هستند.

مقامات دولت اوباما در حالی امیدوارند که بتوانند با البرادعی وارد مذاکره شوند که به ارتباطات گذشته البرادعی و اوباما بسنده کرده‌اند. برای مثال نیویورک تایمز در گزارش خود اینگونه نوشت که اوباما و البرادعی در پاییز سال 2009 در زمانیکه که البرادعی به کار خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌داد، سه مرتبه با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند و در خصوص موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگوهایی را برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، اسناد افشا شده وزارت خارجه آمریکا توسط پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس نشان داد که البرادعی در اوایل ریاست‌جمهوری باراک اوباما، اشتیاق زیادی برای وی نشان داد و در آوریل سال 2009، طبق اسنادی فاش شده، البرادعی به "گرگوری شولت " نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که در یکی از تورهای اخیر به آمریکای لاتین، پیام وی به تمامی دولت‌‌ها، کمک به پیروزی اوباما بوده است و سخنرانی آوریل 2009 اوباما در پراگ در خصوص خلع سلاح هسته‌ای را تحسین کرد.

نیویورک‌تایمز با ذکر این موارد، ادامه داد که بزرگترین سوالی که دولت اوباما را به خود مشغول کرده است، این است که البرادعی در خصوص موضوعاتی چون: اسرائیل، مصر و آمریکا چه دیدگاهی دارد. برای مثال هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی برای اجرای نقش محاصره غزه به مصر وابسته هستند اما البرادعی در مصاحبه ژوئن گذشته با القدس العربیه، محاصره غزه را یک نشان ننگ بر پیشانی هر عرب، هر مصری و هر انسانی خواند و از دولت خود و همچنین رژیم صهیونیستی درخواست کرد که به محاصره غزه پایان دهد.

بر اساس این گزارش، در حین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن 2009، البرادعی با نماینده رژیم صهیونیستی در خصوص رآکتور سوریه که در حمله هوایی اسرائیل در سال 2007 ویران شد، وارد نزاع شد.

یک سند فاش شده آمریکا از وین نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی توصیه‌ها برای عدم انتقاد از البرادعی به صورت آشکارا را نادیده گرفت و البرادعی نیز عیناً پاسخ داد و رژیم صهیونیستی را نیز به نقض قانون بین‌الملل متهم کرد.

"جوزف سیرینسیون " کارشناس انرژی هسته‌ای در "مرکز پیشرفت آمریکا " و یکی از دوستان البرادعی روز گذشته اعلام کرد که البرادعی از رژیم صهیونیستی می‌خواهد که به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد.

"فیلیپ زلیکو " مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش اعلام کرد: عجبا این واقعیت که البرادعی با دولت بوش در خصوص موضوع ایران و عراق مخالفت می‌کرد، به وی در مصر کمک‌ می‌کند و زبانم لال، ما باید هرکاری بکنیم که به نظر بیاید وی را دوست می‌داریم.

وی ادامه داد: به علت تمامی درهم پیچیدگی‌های البرادعی با دولت بوش، البرادعی هم‌اکنون کسی است که آمریکا می‌تواند با وی همکاری داشته باشد.

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود به نقل از سندی که فاش شده بود، نوشت: بسیاری از نیات البرادعی برای تحمیل شرایط به مصر از راه دور و میل وی برای اعطای سمت ریاست‌جمهوری مصر همچون یک هدیه زیبا، انتقاد کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد