مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر
مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

مسجد بلال حبشی کوی مولوی گرگان

اخبار،پرسش و پاسخ،مقاله، گزارش تصویری فعالیت های مسجد،کانون فرهنگی والفجر

امام مهدی(ع) ذخیره امامت

رکن اساسی اسلام امامت است، امامت و ولایت نیز در وجود مقدس حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه متجلّی شده است. به همین جهت بحث از مسأله مهدویت

رکن اساسی اسلام امامت است، امامت و ولایت نیز در وجود مقدس حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه متجلّی شده است. به همین جهت بحث از مسأله مهدویت ضرورتی غیر قابل انکار و این مبحث از زوایای مختلف می تواند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد:

الف: از دیدگاه کلامی و اعتقادی بحث از مهدویت از چنان جایگاهی برخوردار است که می توان آن را استوارترین ستون دین دانسته به طوری که حتی توحید که اولین اصل از اصول اسلام است باید از منظر امامت مورد بررسی قرار گیرد. موحّد واقعی کسی است که خداشناسی را از طریق اهل بیت علیهم السلام بیاموزد، و امروزه بزرگترین مشعل دار توحید و رساترین فریاد یکتاپرستی دست و زبان امام زمان حجة بن الحسن علیهماالسلام است.

ب: از دیدگاه قرآنی آیات فراوانی در قرآن مجید به مساله مهدویت اختصاص دارد. این آیات شریفه به صورتهای گوناگون برخی صریحا و برخی به ظاهر و بعضی با اشاره ویژگیها و ضرورت وجود حجّت

[10]

حی و اوصاف امام زمان علیه السلام و عصر ظهور و آثار و برکات آنرا بیان نموده است.

ج: در مباحث حدیث شناسی و سنت به طور قطع می توان ادعا کرد که صدها و بلکه هزاران حدیث در کتابهای حدیثی شیعه و اهل سنّت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و نیز در آثار صحابه و تابعین در مورد اندیشه مهدویت وارد شده است.

د: در فلسفه سیاسی اسلام مسأله مهدویت بیانگر حکومت آرمانی دین مقدس اسلام است. مدینه فاضله ای که شیعه به آن معتقد است و برای آن تلاش کرده و نوید رسیدن به آنرا می دهد همان عصر ظهور و حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام است. در اندیشه شیعه هر حکومتی باید حکومت حضرت مهدی علیه السلام را وجهه همّت خود قرار داده و برای رسیدن به آن و نزدیک شدن به آن تلاش کرده و سعی کند هرچه بیشتر خود را با آ ن تطبیق دهد.

ه : در مباحث عرفانی و کشف و شهود عرفانی مبحث مهدویت از جایگاهی بس رفیع برخوردار است. هر عارفی یکی از دو رکن عرفان خود را بر مسأله ولایت انسان کامل متمرکز کرده است. شناخت انسان کامل غایت قصوی و منتهی آمال و عرش معرفت و شهود عرفانی عارفان و اولیاء اللّه است. انسان کامل صاحب ولایت مطلقه بوده و ولایت چیزی جز نهایت قرب به خداوند نیست. همه اوصاف انسان کامل اعم از علم غیب، اعجاز، عصمت، مظهر اسماء الهی بودن، تصرف در تکوین و... تنها پرتوی از ولایت مطلقه ائمه اطهار و به ویژه

[11]

حضرت مهدی علیه السلام است. مهمترین دغدغه عرفا، تعریف انسان کامل، شناخت انسان کامل، راههای رسیدن به این معرفت و نشانه ها و ویژگیهای آن و راههای ارتباط با انسان کامل است.

بزرگترین عارف دوران اخیر حضرت آیت اللّه العظمی امام خمینی(ره) عارفی است که در دو بعد نظری و عرفان عملی قله نشین خلوت انس بوده و صاحب نفحات و فتوحات ربانی و نگین انگشتر مشعل داران وادی عرفان است. و با تعلیقات خود بر شرح فصوص و تألیف مصباح و آداب الصلاة و سر الصلاة ید بیضاء نشان داده و با خلوت و جلوت، اوراد و اذکار، چله نشینی و جهاد، مراقبه و مشاهده، توسل و توجه، تماشاگر خلوت انس ملکوتیان و همنشین جبروتیان گردیده است. دیدگاههای این عارف سترگ در خصوص مسأله مهدویت و ولایت انسان کامل و مسأله انتظار و وظیفه منتظران که به خامه عالمانه جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای صفر فلاحی - که از خادمات خدوم و مخلص آستانه مقدسه حضرت ستی فاطمه معصومه علیهاالسلام است - تدوین گردیده، گامی است در جهت شناخت بیشتر حضرت ولی اللّه اعظم و ارتباط معنوی و قلبی یافتن با آن حضرت که واسطه بین غیب و شهادت و راهنمای خلق به سوی کمال مطلق است.

امید آنکه مرضی رضای حضرتش باشد.

والسلام علی عباداللّه الصالحین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد