رئیس جمهور در جمع خانواده شهدای مازندران:
خبرگزاری فارس: رئیس جمهور با اشاره به اینکه "شهید " انسانیت خود را برای انقلاب و اسلام به اثبات رسانده است، گفت: مسیر شهدا مسیر عدالت است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمود احمدی نژاد امشب در دیدار با خانوادههای شهدای استان مازندران بیان داشت: تمام موفقیتهای ملت ایران مرهون خانواده شهداست.
وی با تاکید بر اینکه همه دوست دارند در این جهان نام نیکی از خود به جای بگذارند خاطرنشان کرد: شهید همیشه ماندگار است.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: شهیدان کسانی هستند که ماندگاری برای آنها حاصل شده است.
احمدی نژاد با اشاره به اینکه یک شهید انسانیت خود را برای انقلاب و اسلام به اثبات رسانده است از مسیر شهدا با عنوان مسیر عدالت نام برد.
رئیس جمهور با یادآوری این نکته که جامعه با شهید متحول میشود بیان داشت: یک جانباز در دل ملت و انقلاب طوفان بهپا میکند.
وی با یادآوری این جمله که استقلال و عظمت ملت به رشادت و ایثارگریها است تصریح کرد: مفیدترین افراد در جامعه کسانی هستند که در مسیر انقلاب هستند.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه جاودانهتر از شهید واژهای نداریم تصریح کرد: صبر و استقامت خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان ملت ایران را به تعالی رسانده است.
احمدی نژاد در پایان گفت: همه به دنبال این هستند که به نقطه اوج انسانی برسانند و شهدا با وفاداری به اسلام و انقلاب به این اوج و عظمت رسیدهاند.
آیتالله العظمی خامنهای به چند استفتا پیرامون آواز و مداحی زنان پاسخ گفتند
.
آیتالله العظمی صافی
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی، با اشاره به ضرورت رعایت حجاب کامل بانوان در محل کار، گفتند: اینجانب سازمان صدا و سیما را در زمینه عفاف و حجاب مسئول و مقصر میدانم.
به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید در پاسخ به نامه ستاد مردمی اجرای قانون عفاف و حجاب که مشروح آن در ذیل میآید، با طرح این سؤال که چرا به خاطر حفظ پست و مقام حاضر هستند این همه گناه را در جامعه اشاعه دهند؟ همگان را به حفظ ارزشها و پاسخگو بودن در مقابل خون شهداء، دعوت کردند.
بسمالله الرحمن الرحیم
ستاد مردمی اجرای قانون عفاف و حجاب
علیکم السلام و رحمة اللّه
نامه آن ستاد محترم واصل گردید از احساسات مذهبی شما صمیمانه تقدیر و تشکر میشود. گاهی پیش خود میگویم در اینباره چرا تمام مؤمنین به وظیفه مقدس امر به معروف و نهی از منکر عمل نمیکنند؛ ولی از طرف دیگر موجب خرسندی است که افرادی متدیّن مانند شما به این فکر هستند که احکام مقدّس اسلام که تنها وسیله سعادت و خوشبختی مردم میباشد اجراء گردد. خداوند به شما اجر فراوان دهد.
اصل مسئله حجاب معلوم است، در درجه اول باید دولت و تمام ارگانهای حکومتی به کارمندان زن ابلاغ نمایند که وظیفه شرعی همه این است که با حجاب کامل در محل کار خود حاضر شوند و اگر حجاب را رعایت نکنند، عذر آنها را بخواهند و سازمان صدا و سیما در این کار مهم بسیار مسئول است و اینجانب این سازمان را مقصّر میدانم و اشخاصی که در این وظیفه بزرگ دینی کوتاهی دارند و یا به عمد ترویج گناه میکنند باید پیش خداوند متعال و صاحب شریعت پاسخگوی کارهای خلاف شرع خود باشند.
چرا بخاطر حفظ پست و مقام حاضر هستند این همه گناه را در جامعه اسلامی اشاعه دهند؟
البته لازم به ذکر است در این زمینه کارهای فرهنگی و مذهبی هم باید انجام گیرد و عمده بر عهده متولّیان فرهنگ کشور بخصوص وزارتخانههای ارشاد، آموزش عالی، آموزش و پرورش، سازمانهای مذهبی، ائمه محترم جمعه، وعّاظ، نویسندگان و مطبوعات میباشد. همه باید اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی را حفظ نموده و در مقابل خون پاک شهیدان پاسخگو باشیم.
14/ذی الحجه/1431 لطف اللّه صافی
نکاتی چند در ارتباط با مرجعیّت امام خمینی (ره) : |
بسمه تعالی
مرجعیّت امام خمینی (ره) : در روزهای گذشته بحثی در رسانه ها مطرح شد که آیا مرجعیّت حضرت امام خمینی قدّس سرّه الشّریف به طور طبیعی و تدریجی محقّق شد و حوزه ی علمیه قم و سایر حوزه ها پس از ملاحظه و درک مراتب بالای علمی وی و تدریس چند دوره اصول و فقه و فلسفه و عرفان ، امام را به عنوان مرجع تقلید اعلم و یا حدّاقل تراز اول فقهاءِ اسلام یافت و در پی آن درصد بالایی از مردم با اشتیاق و آگاهی از او تقلید کردند ، و یا آنکه به دلیل تلاش و کوشش اعضاءِ جامعه مدرّسین قم و اعلام صلاّحیت معظّم له برای مرجعیّت دینی و بخصوص تهیه و امضا نامه تأیید مرجعیّت ایشان توسّط دوازده تن از اساتید و مدرّسان حوزه ، جامعه و حوزه های علمیه ، مرجعیت امام را پذیرفت ؟ یکی از تفاوت های این دو نظر آ ن است که بنابر نظریه دوم می توان دو نتیجه را بدست آورد یکی آنکه منصب و سمت مرجعیّت انتصابی است همچون منصب های حکومتی و اعتباری نظیر وزارت ، استانداری ، مدیر کلّی و ... . دیگر اینکه امام خمینی (ره) ، مرجعیّت خود را مدیون و مرهون جامعه مدرّسین و برخی از اساتید حوزه علمیه قم بوده است و در غیر این صورت ، امام به عنوان یکی از اساتید و حدّاکثر مجتهدان کشور ، قلمداد می شد نه مرجع تقلید عام . اینجانب در این یادداشت کوتاه به چند موضوع خواهم پرداخت : 1- آنکه مسأله اجتهاد و تقلید ، از مترقّی ترین مسائل و اصول دینی و مذهبی شیعه به شمار می رود و در حقیقت ، رمز بقا ، استمرار و جهان شمولی اسلام و تشیّع می باشد ، چرا که ما از سوئی معتقدیم و ادّعا میکنیم که دین اسلام پایان بخش ادیان آسمانی و کامل ترین آنها است و پس از آن تا پایان جهان مادّی ، دینی از سوی مبدأ وحی ، نازل و تشریع نخواهد شد و از سوی دیگر اعلام می کنیم دین اسلام با قرائت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پاسخگوی همه ی نیازهای بشریت در تمام ادوار و اعصار بوده و هیچ پرسشی را بدون پاسخ و هیچ موضوع و مسأله ای را بدون حکم باقی نمی گذارد . با توجه به ویژگی گستردگی دین اسلام در طول زمان دنیا و عرض جغرافیایی کره مسکونی ، چنانچه اصل اجتهاد تقلید ، تشریع نشده بود ، تناقضی آشکار و پارادوکسی روشن در عرصه ی مفاهیم دینی پدیدار می گردید ، ولکن تأکید بر وجود این اصل ، هم جوامع انسانی را تا ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام که او به منبع وحیانی ارتباط مستقیم دارد ، رهنمون گردیده و هم تناقضی باقی نمی گذارد . 2- اصل اجتهاد و ضرورت استنباط احکام و دستورهای وحیانی ، امری طبیعی و ضروری در جوامع دینی است چرا که به دلائل مختلف کلامی و فلسفی ، جامعه بشری بدون هدف آفریده نشده است و برای نیل به هدف آفرینش تکلیف ، یعنی راه و روش زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی ، لازم است و بر همه ی افراد خداپرست ، تلاش در جهت دستیابی به تکالیف و احکام الهی فرض می باشد . 3- اصل جواز تقلید از مجتهد اعلم نیز اصلی است عقلائی و عرفی ، چرا که رجوع به متخصص و کارشناس در تمامی امور زندگی و رفع نیازهای گوناگون ، امری است بدیهی و غیر قابل انکار و بخصوص در مسائل پیچیده و تخصصّی نظیر پزشکی و صنعتی ، و با عنایت به دشواری و پیچیدگی شناخت احکام فرعی و فقهی اسلام که مستلزم إشراف و احاطه کامل بر علوم و دانش های مختلف است و با توجه به عدم امکان و یا دشواری و مشقّت طاقت فرسای احتیاط در همه ی مسائل ، ضرورت تقلید یعنی مراجعه کردن افراد غیر متخصص در امور فقهی به متخصصّان و کارشناسان عالی رتبه و تراز اول از نظر علمی و ویژگی های دیگر ، ثابت می شود . 4- علاوه بر دلالت سیره ی عقلا و عرف ، در قرآن کریم در مواردی به این موضوع اشاره و یا توصیه شده است مانند آیه 22 سوره توبه ، آیه 7 سوره انبیاء و آیه 43 سوره نحل و در روایات متعددی از ائمه ی طاهرین (ع) به ضرورت تقلید از کارشناسان بلندپایه ی اسلامی توجه گردیده است و از آن جمله : توقیع شریف حضرت ولی عصر (ع) « امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا.... » ( وسائل 18/101 ) ونیز : فرمایش امام حسن عسگری (ع) : « و امّا من کان من الفقهاء ..... فللعوام ان یقلّدوه » ( وسائل 18/94 ) 5- هم بر اساس اقتضای سیره ی عقلاء و عرف و هم بر پایه ی مستفاد از آیات و روایات ، رجوع افراد عامّی و غیر کارشناس ، به متخصصّان و کارشناسان ، انتصاب و صدور حکم ، برای متخصصبان و کارشناسان ، از سوی مقامات حکومتی و یا نهادها و سازمان ها ، شرط نمی باشد ؛ چنانکه معرّفی مصادیق و افراد خاص ، برای انجام این رسالت دینی و انسانی ، از جانب پروردگار و پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) لازم نیست ، بلکه آنچه ضروری است ، مطالعه ، دقّت ، استشاره ی خود افراد عامّی برای یافتن افراد صاحب صلاّحیت و دارای شرائط لازم می باشد . از این رو مراجعه به خبرگان و مجتهدشناسان ، برای بسیاری از افراد واجب و یا مفید است . و اما انتصاب برای مرجعیّت ومقام إفتاء ، از سوی هیچ مقام و جمعیّتی پذیرفته و مشروع نمی باشد و به همین جهت عزل و برکناری مراجع نیز امری نامشروع و غیر عقلائی خواهد بود . 6- و اما امام خمینی (ره ) ، بر اساس سیره ی سنّیه ی فقها و مراجع سلف ، سیر تکاملی علمی و معنوی خود را از جوانی آغاز کرده و در خاندانی سرشار از دانش ، فضیلت ، مردانگی و شجاعت رشد و پرورش یافت و در محضر فقهای بزرگ و مراجع عظیم الشّأنی چون مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسّس حوزه ی علمیه ی قم و مرحوم آیت الله شهابادی بزرگ ، کسب علم و فضیلت کرد و روز به روز استعدادهای فوق العاده و کم نظیر او شکوفا گردید و از دوران طلبگی ، علاوه بر توسعه و تقویت بنیه ی علمی ، فقهی ، اصولی و فلسفی ، به خود سازی و جهاد نفس پرداخت و نفس زکیّه و روح قدسی در او متجلّی گردید و در عین حال بر تمامی امور سیاسی و اجتماعی إشراف و احاطه کامل یافت و در بسیاری از صحنه ها حضور پیدا کرد . بسیاری از تألیفات عمیق و دقیق ایشان در زمینه های اصول ، فقه ، فلسفه ، عرفان ، کلام ، اخلاق و سیاست ، مربوط به دوران جوانی و میانسالی وی می باشد . کتاب تهذیب الاصول ، تقریرات یک دوره تدریس خارج اصول فقه امام (ره) که توسّط آیت الله سبحانی به تقریر در آمده است ، مربوط به حدّاقل شش سال تدریس وی در دوران حیات مرحوم آیت الله العظمی بروجردی است و همچنین بسیاری از آثار علمی ایشان . یکی از شاگردان و نزدیکان امام راحل می گفت : « پس از رحلت آیت الله بروجردی ، فضلای حوزه و مردم ، به امام مراجعه و با اصرار تقاضای اجازه چاپ رساله ی علمیه کردند ، به دلیل آنکه او را از سایر مراجع موجود اعلم می دانستند ، و امام اجازه نمی داد و پس از تأکید فراوان ، آن را مشروط به عدم هزینه کردن از وجوهات کرد و ما چند نفر از نزدیکان امام با پول خود رساله ی امام را چاپ کردیم . آری ؛ امام خمینی (ره) به شهادت علمای بزرگ و اساتید معروف حوزه های علمیه از زمان مرحوم آیت الله بروجردی ، با طی مراحل مختلف علمی و تدرّس و تدریس در حوزه های علمیه به صورت طبیعی به مرتبه ی اجتهاد مطلق و مرجعیّت نائل گردیده بود و چنانچه افراد و جمعیت هایی به این امر بیّن شهادت دادند ، از باب وظیفه و گواهی دادن بریک حقیقت مسلّم و انکارناپذیر بود و نه از باب صدور حکم و انتصاب . البته گواهی بر مرجعیّت امام در زمان خفقان ستمشاهی ، امری مؤثّر و مفید و اقدامی شجاعانه در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می رود |
اولین جملات حضرت مهدی(عج) پس از ظهور |
جهان بشریت وقتی به ثمر میرسد و میوه شاداب میدهد که انسان کاملی به عنوان «مهدی موجود موعود» عجلّ الله تعالی فرجه الشَّریف ظهور کند، که وارث همه انبیاء و اولیای الهی است. برای چنین ظهوری و ظهور چنین ذخیره ای چندین شرط لازم است که قسمت مهم آنها شرائط تحصیلی است، نه حصولی. یعنی امت اسلامی باید آن شرائط فرهنگی را تحصیل کنند. نباید منتظر بود که آن شرائط خود به خود حاصل بشود تا وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه ظهور کند؛ معنای «انتظار» تحصیل شرائط حضور و ظهور اوست. امتی منتظر مهدی موجود موعود سلام الله علیه است که شرایط ظهورش را فراهم بکند، و گرنه منتظر نخواهد بود! |
«لارین بوث» خواهر زن «تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس که خبر مسلمان شدنش پس از زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم، هفته گذشته یکی از اصلی ترین اخبار رسانه های داخلی و خارجی کشورمان بود، طی گفتگویی اعلام کرد که از شبکه خبری العربیه شکایت خواهد کرد. |
اداره آموزش و پرورش شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه با استناد به اصل لائیسته حاکم بر قوانین این کشور، حکم اخراج معلم محجبه مسلمانی را صادر کرد.
این معلم محجبه که مسوولان آموزش و پرورش نام وی را اعلام نکرده اند به دلیل بر نداشتن روسری و دست ندادن با همکاران مرد، از سوی آکادمی شهر تولوز از کار برکنار شده است. اولیویه دوگریب رییس اداره آموزش و پرورش شهر تولوز درباره این شهروند فرانسوی الاصل که چندی پیش به دین مبین اسلام گرویده است، گفت: وی با رای کمیسیون انظباطی از آموزش و پرورش اخراج شده است. دوگریب افزود: حکم صادره قطعی بوده و این اولین حکم اخراجی است که برای یک معلم محجبه در استان مدی پیرنه که شهر تولوز نیز مرکز آن می باشد، صادر می شود. وی با اشاره به عدم اعتراض این معلم به حکم صادره، خاطرنشان ساخت: زن مسلمان مزبور در نشست کمیسیون انظباطی این اداره در تاریخ 19 نوامبر سال جاری گفته است که حجاب دستوری اعتقادی و مذهبی برای وی بوده و حاضر است تا تبعات عمل به وظایف دینی خود را نیز با کمال افتخار بپذیرد. علاوه بر حضور پررنگ مسلمانان مقیم فرانسه که شمار آنان بر اساس آمارهای غیر رسمی به هشت میلیون نفر می رسد همه ساله شمار زیادی از مسیحیان فرانسوی به دین مبین اسلام تشرف می یابند که استقبال از اسلام در جوامع اروپایی موجبات نگرانی در برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه را فراهم آورده است |
شاید برای جوانان نسل سومی باورش سخت باشد که مردانی در جمهوری اسلامی بوده و هستند که در راه اعتلای انقلاب و آرمان هایش پای حکم اعدام «فرزندان ناخلف» خود را هم امضاء می کنند.
به گزارش مشرق، نویسنده وبلاگ "زن امروز" در جدیدترین مطلب وبلاگ خود نوشت: این تصاویر سه مرد بزرگ دلی است که حتی به خاطر انقلاب، محبت به فرزند چشمانشان را کور نکرد و از قلبشان گذشتند تا نهال انقلاب استوار و پایدار باقی بماند ، امروز اما کسانی هستند که خاری به پای فرزند متخلفشان را نمی خواهند ببیند، فریاد از این همه بی انصافی و دریغ از مردانگی. شاید برای جوانان نسل سومی باورش سخت باشد که مردانی در جمهوری اسلامی بوده و هستند که در راه اعتلای انقلاب و آرمان هایش پای حکم اعدام «فرزندان ناخلف» خود را هم امضاء می کنند ...
در طول تاریخ همواره یکی از سنت های الهی آزمودن بندگان توسط اموال و فرزندان و خانواده آنها بوده است؛ به نحوی که در آیاتی از قرآن نیز با صراحت به این موضوع اشاره شده است.
وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ (انفال/2)؛ و بدانید که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند.
إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ (تغابن / 15)؛ جز این نیست که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند.
در این راستا می توان بارز ترین نمونه های تاریخی در این خصوص را در زندگی برخی انبیاء الهی نظیر نوح و لوط و... جستجو کرد. نکته ای که در طول زندگی این بزرگواران به خوبی قابل مشاهده است جدا کردن حساب خود از اطرافیان ناصالح در خانواده می باشد که نهایتا منجر به عاقبت به خیری آنها می شود. اما با نگاهی اجمالی به تاریخ انقلاب نیز وجود نمونه های متعدد از این دست به کرات به چشم می خورد.
آیت الله محمدی گیلانی
یکی از بارز ترین نمونه ها در این خصوص نحوه برخورد آیت الله محمدی گیلانی در قبال دو فرزند ناخلف خود می باشد که در جریان بلوای منافقین در خرداد سال 60 ، به همراه عده زیادی از منافقین دستگیر شدند. در آن زمان، برخلاف امروز، که فرزندان خواص! حاشیه امنی جهت انجام اقدامات خود احساس می کنند، فرزندان ایشان گرفتار تیغ عدالت پدر شده و نهایتا حضرت آیت الله خود شخصا آنها را محاکمه و حکم اعدام را صادر نمود. شاید به پاس همین عدالتطلبی و بیتوجهی به ملاحظات خانوادگی در راستای حفظ نظام بود که 28 سال بعد رئیس جمهور در دیدار با ایشان وی را مدال افتخاری بر سینه ملت ایران دانسته و افزود: «آیت الله محمدی گیلانی عدالت را از خودشان آغاز کردند.»
آیت الله حسنی امام جمعه ارومیه
رشید حسنی (پسر بزرگ آیتالله حسنی) پس از پیروزى انقلاب ناگهان به گروه سیاسى سازمان فدائیان خلق پیوست و از سران آنها شد، به طورى که مسئولیت شاخه آذربایجان غربى بر عهده او بود. در پی شناسایی محل حضور رشید در تهران آیت ا... حسنی حکم دستگیری وی را صادر کرد. وی در بخشی از خاطرات خود می نویسد : " جایش را شناسایى کردیم. در کمیته انقلاب تهران با آیتالله مهدوىکنى تماس گرفتم و گفتم: یک موردى هست، چند نفر مسلح بفرستد. نگفتم پسرم است..... گفتم اگر مقاومت یا فرار کند، بزنید، نگذارید فرار کند و اگر هم تسلیم شد، دستگیر کنید و به کمیته تحویل بدهید. آنها رفتند و او را دستگیر کردند." امام جمعه شهرستان ارومیه در ادامه می افزاید : "رشید را بعد براى بازجویى و محاکمه به تبریز انتقال دادند. او چون محل فعالیتهایش آذربایجان بود در این شهر محاکمه و به اعدام محکوم شد و بلافاصله حکم اجرا گردید…» در این رابطه وی بعدها نیز کمترین تردیدی از خود نشان نداده و مینویسد: "وقتى خبر اعدام رشید را شنیدم، چون به وظیفه خود عمل کرده بودم هیچ ناراحت نشدم. من در مورد انقلاب با هیچ شخصى ولو پسرم باشد، شوخى ندارم و با هیچ احدى در این مورد عقد اخوتى هم نبستهام. هنوز هم اگر یکى از فرزندانم بر ضدانقلاب و رهبرى خداى ناکرده فعالیت کند، همان کارى را خواهم کرد که با رشید کردم."
امام خمینی(ره)
در سال 59 وقتی سیدحسین خمینی در مشهد در دفاع از بنیصدر سخنرانی کرده بود مردم در اعتراض به او حملهور شدند که وی دست به اسلحه برد و نیروهای کمیته او را از بین مردم بیرون آوردند. حضرت امام پس از اطلاع از این موضوع بدون کوچکترین ملاحظهای بر ضرورت برخورد قاطع با تحرکات وی تأکید و بخصوص بر این نکته که انتساب وی به بیت امام نباید سبب ملاحظه و تبعیض در برخورد با وی از سوی نیروهای انتظامی گردد، تصریح نمودند. ایشان دستور دادند سید حسین خمینی تحتالحفظ به تهران بازگردانده شود و اگر دست به اسلحه خود زد او را با تیر بزنند.
آیت الله خزعلی:
اما بعنوان آخرین نمونه می توان به مهدی خزعلی فرزند آیت ا... خزعلی اشاره کرد که با حضور محوری خود در فتنه 88 و افتادن به زندان در پی آن، آخرین برگ از داستان بیراهه رفتن فرزندان بزرگان را رقم زد. لذا این بار نیز شاهد مفارقت و اعلام برائت بزرگی از فرزند خود بودیم. آیت ا... خزعلی ضمن تأکید بر انحراف فرزندش بیانیه ای در برائت از وی صادر کرد که به شرح زیر است:
"خداوند متعال میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم فاحذروهم» و نیز تذکر میدهد «لا تجد قوما یومنون بالله و الیوم الاخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو کانوا آباءهم او ابناءهم.
در این دو آیه ارجمند خداوند سبحان به ما تنبه میدهد اگر اولادتان با خدا و رسول کنار نیامدند از آنها احتراز کنید و آنها را دوست نداشته باشید. مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت میکنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا میشوم اثر نمیکند.... دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمیکنم و حرفهای نامناسب او را بر نمیتابم.
ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا میکنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید."
حرف آخر؛
اقدام تحسین برانگیز علمای مذکور امروز باید الگویی باشد برای همه کسانی که سالها در رکاب انقلاب بوده اند و اما این روزهای فتنه آلود، آنان را در مخمصه انتخاب «مصلحت اولاد» و «منفعت انقلاب و نظام» قرار داده است.
ملت ایران مشتاق است نخبگان و خواص خود را همانند سلف شجاع خویش آنگونه ببیند که در معرکه جدال حق و باطل حتی ملاحظه خویش و اولاد را هم نکنند. انشاءالله
تازه ترین اثر هنری استاد فرشچیان
در آستانه فرار رسیدن ماه محرم الحرام و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، استاد فرشچیان از اهدای تابلوی عاشورایی حضرن ابالفضل العباس (ع) به آستان قدس رضوی خبر داد.
استاد مسلم نگارگری ایران با اعلام این خبر گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهد بست که این تابلو تا عاشورای حسینی به پایان برسد.
وی پیرامون ویژگیهای این اثر هنری اظهار داشت: این تابلو در ابعاد صد در هفتاد نگارگری شده و صحنه بازگشت حضرت عباس (ع) را، زمانی که بدون مشک آب به سمت خیمهها باز میگردد روایت میکند.
فرشچیان که با احساس خاصی این تابلو را روایت میکرد اضافه کرد: میخواستم دستان حضرت را در این تابلو نشان ندهم. وی توضیحات تکمیلی در خصوص این تابلو را به زمان رونمایی آن موکول کرد.
وی پیش از این تابلوی عصر عاشورا و حضرت علی اصغر (ع) را از واقعه نینوا نگارگری کرده بود.
یادآور می شود در سریال مختارنامه، صحنه عزادارای بانوان حرم حسینی هنگام بازگشت اسب بدون سوار امام، مشابه تابلوی عصر عاشورا به تصویر کشیده شد تا این سریال با استفاده از هنرهای اصیل ایرانی روایت زیباتری از حماسه کربلا را روایت کند.
در همین رابطه خبر می رسد که مجموعهای 5 جلدی از 20 سال فعالیت هنری این استاد بزرگ عالم هنر اسلامی که از داخل و خارج ایران جمعآوری شده، به تازگی انتشار یافته است. به گفته دریابان، پژوهشگر دفاع مقدس، تا کنون رسانههای 47 کشور جهان از استاد فرشچیان گزارشهای مبسوطی انتشار دادهاند. اخیراً نیز سایت جهانی تمبر لندن، تمبرهای پُرتره استاد فرشچیان و تعدادی از آثار هنری وی را که در ایران در قالب تمبر به چاپ رسیده، منتشر ساخته است.
منبع: جهان نیوز
شرکت خواهران در بسیج:
جهاد در مکتب اسلام از فروع دین و از واجباتی است که استواری دین به آن بستگی دارد، زیرا اسباب سربلندی اعتلا و کمال و استقلال جامعه مسلمانان می شود و آن را در برابر دیگر ملل و دشمن متجاوز آبرو و عزت می بخشد. لذا به سبب آنکه دفاع در هر جامعه اسلامی حالت وجوب همگانی دارد، و چون مقدمه واجب نیز واجب می گردد و باید مسلمانان اعم از زن و مرد برای ایجاد زمینه آموزش و حفظ توانایی های دفاعی که خود مقدمه است، کوشش نمایند.
به این ترتیب بر زنان مسلمان نیز واجب است تا در جهات گوناگون، از جمله رزمی، نظامی برای مقابله با دشمن مهاجم به کشور اسلامی، آماده دفاع باشند.
بر همین مبنا آموزش نظامی خواهران نیز در بسیج آغاز شد و علاوه بر آن با فرموده های امام خمینی(ره) در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نکات مبهم آن نیز تبیین گردید.
ایشان فرمودند:
'حضرت زهرا سلام الله علیها مجاهده و مخاطبه با حکومتهای وقت داشت و آنها را محاکمه می کرده اند، شما باید از ایشان تبعیت کرده و به او اقتدا کنید تا در روز زن وارد شوید و اگر بپذیرید، هم باید در میدان تحصیل و علم و هم در میدان دفاع از اسلام مجاهده نمایید، که دفاع از اسلام از مهماتی است که بر هر مرد و زن و هر کوچک و بزرگی است. البته در آن محیطی که شما تعلیم نظام می بینید باید محیط آزاد و صحیح و همه جهات عفاف محفوظ گردد.'
مرکز بسیج خواهران مأموریت جذب، آموزش و سازماندهی بانوان کشور را بر عهده دارد و تاکنون توانسته است در امر آموزش خواهران در زمینه های نظامی امدادگری، عقیدتی، سیاسی و سوادآموزی، خدمات و اقدامات مؤثری انجام دهد.
همچنین خواهران بسیجی در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه ها نیز حضوری فعال داشتند و در تهیه و تدارک وسایل مورد نیاز رزمندگان اسلام، زحمات فراوانی را متحمل شدند.
بسیج چیست و بسیجی کیست؟
اگر بخواهیم مفهوم بسیج و بسیجی را در ادبیات انقلاب اسلامی جستجو کنیم، چاره ای جز بیان مراد حضرت امام (ره) از بسیج و بسیجی نداریم. در اندیشه امام(ره) بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانی نظامی نیست که فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادی است وسیع و پاسخگوی نیازهای اساسی و حیاتی جامعه و با اجزای دیگر نظام، چنان هماهنگی و پیوند دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامی متصور نیست.
بسیج در صورتی می تواند نهادی جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود که نیازهای دایمی و باورها و ارزش های فرهنگی پدید آورنده آن به روشنی تعریف شوند، این نیازها ممکن است اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا نظامی باشند.
به فرموده امام(ره) « بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد، بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته اند.»(1)
از دیدگاه امام بسیجی کسی است که در عمل علاقه خود را به پیشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامی و شأن و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد. یعنی بسیجی بودن معیار و ملاکی است که بر اساس آن میزان تعهد اعضای آن به اصول و آرمان های انقلابی سنجیده می شود.
تاریخچه و پیدایش بسیج
از دیدگاه امام(ره) تاریخ و سابقه بسیج به بیداری قوم بنی اسراییل و قیام آن قوم بر ضد ظلم فرعونی به فرمان حضرت موسی علیه السلام و بسیج اصحاب پا برهنه و فقیر صفه در برابر ظلم و غارت اشراف بت پرست مکه، به دعوت رسول اکرم - صلی الله علیه و اله و سلم – و نیز اهتمام ائمه اطهار علیهم السلام. که نگرش الهی داشتند و به تشویق مردم به هم پیمانی برای حل مسائل سیاسی و کاهش گرفتاری مسلمین باز می گردد.
در عصر حاضر هم، بسیج مردم در جریان تحریم تنباکو و مبارزه بر ضد استعمار دولت انگلیس به فتوای مرحوم میرزای شیرازی و قیام پانزده خرداد در سال 1342 در برابر ظلم و خیانت رژیم پهلوی و استمرار مبارزه آنان تا سرنگونی حکومت شاهنشاهی در 22 بهمن 1357 ماهیت بسیجی دارد.
«سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی، بسیج در نظر امام مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی توانند آن را بشناسند، هر گاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام الله فرا می خواند و می تواند سرتاسر یک کشور را بسیج نماید، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالیه آن است».(2)
از نظر حضرت امام برای پیدایش و تقویت روح ایمان در میان مردم که موتور حرکت بسیج هستند؛ دو عامل نقش بی بدیل و غیر قابل انکار دارد؛ یکی مساجد، دیگری روحانیت.(3)
مساجد مرکز بسیج مردمی بر ضد اهداف شوم دشمن است. مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش حرکت های اسلامی بوده، از مسجد، تبلیغات اسلامی شروع می شده است و حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در بیرق اسلام از مسجد بوده است، همیشه در صدر اسلام مسجد مرکز حرکات و مرکز جنبش ها بوده است.(4)
پیغمبر مسجد جیوش را برای کوبیدن قدرت ها تجهیز می کرد. روحانیت هم از این قدرت و توان بهره مند است که بتواند مردم را بسیج کند.
مأموریت های بسیج
مهم ترین مأموریت های بسیج را د رحال حاضر می توان بدین شرح خلاصه کرد:
مقابله با استکبار:
در رأس مأموریت های بسیج و ستیز با جهانخواران و به ویژه دشمن اصلی این انقلاب، امریکاست.
در یکی از پیام های امام(ره) به مناسب هفته بسیج در تاریخ 2 آذر 1367 می خوانیم:
«من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسؤولان عرض می کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگ ترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند؛ لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت امریکا کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم - موج می زند.
در ادامه برای مقابله با آنان می فرماید: خلاصه کلام اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند». بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد...(5)
قیام در مقابل انحرافات:
«اکنون که به حمدالله تعالی دانشگاه از چنگال جنایت کاران خارج شده و بر ملت و دولت جمهوری اسلامی است، در همه اعصار که نگذارند عناصر فاسد دارای مکتب های انحرافی یا گرایش به غرب و شرق در دانش سراها و دانشگاه ها و سایر مراکز تعلیم و تربیت نفوذ کنند و از قدم اول جلوگیری نمایند تا مشکل پیش نیاید و اختیار از دست نرود و وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانشگاه ها و دبیرستان ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد».(6)
تحمل صبر و مبارزه علمی و عملی
من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان به این سرمایه ها و ذخیره های عظیم الهی و به این گل های معطر و نو شکفته جهان اسلام سفارش می کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید...
مبارزه علمی برای جوانان زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیت ها و حقیقت هاست، و اما مبارزه عملی آنان در بهترین صحنه های زندگی و جهاد شهادت شکل گرفته است.
تعلیم و تربیت جوانان در جهت پاسداری از اصول و اهداف انقلاب و نظام
«... بسیجیان در تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان مساعی جمیله خود را روز افزون کنند».(7)
مسؤولیت های بسیج
با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در درون جامعه برای مشارکت و جذب هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت الگوهای سازنده مبتنی بر هویت ملی – مذهبی از دیدگاه مقام معظم رهبری، بسیج و بسیجی مسؤولیتی سنگین را به عهده داشت و توانست یک ارتش معنوی مردمی را پایه ریزی کند.
به طوری که امام خمینی(ره) در مورد بسیجیان قهرمان فرمودند: شما آیینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤولان بیداردلانی بوده اید که امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیده اند.
من به طور جد و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بحث از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ.(8)
در طول 8 سال دفاع مقدس، بسیج آن چنان ظاهر شد که دشمنان اعتراف کردند که قدرتی که در بسیج نهفته، توان مقابله با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی را دارد. دشمن که سودای فتح سه روزه را در سر می پروراند، در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه گشت که با دست خالی اما با سلاح ایمان و اعتقاد به ارزش های الهی و انسانی به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامی برخاسته بودند و از ایثار جان خویش دریغ نمی کردند.
جوانان سلحشوری که به فرمان امام(ره) در پایگاه های مقاومت تحت عنوان بسیجی گرد آمده بودند و با کوچک ترین اشاره ایشان به جبهه های نبرد هجوم می بردند و تا آخرین قطره خون خویش ایستادگی و مقاومت می کردند وظیفه بسیج فقط به جنگ و مساله نظامی محدود نمی شود و امنیت داخلی کشور در سخت ترین شرایط یعنی دوران فعالیت منافقین و دیگر گروه های ضد انقلاب که با کمک کشورهای خارجی ذی نفع در ایران درصدد آشوب و تنش و تجزیه و جدایی قسمت هایی از خاک کشور بودند، به مدد نیروی بسیج و پایگاه های مقاومت حفظ شد.
در حوادث طبیعی و بلایا، همچون زلزله، سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال حضور بسیجیان گره گشای مشکلات و مایه دلگرمی مردم و مسؤولان بوده است. کما این که در حادثه اسفبار زلزله رودبار در سال 1369 سرعت عمل و ایثار نیروهای مردمی در عملیات نجات به حدی بود که خارجیان حاضر در منطقه با اظهار تعجب از حضور گسترده بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان احتیاج نیست.
در زلزله اسفبار استان قزوین، در همان ساعات اولیه، مردان بسیجی در منطقه زلزله زده در کنار نیروهای امداد هلال احمر و ... و زنان بسیجی در شهرها با تشکیل صف های بسیار طویل اهدای خون و اهدای کمک های نقدی و جنسی جهانیان را به تحسین واداشت. امام خمینی(ره) در مورخ 2/9/67 در هفته بسیج درباره خطر غفلت از بسیجیان و روحیه بسیجی گری به مسؤولان پیامی را صادر می فرمایند.
ایشان فرمودند: «من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسؤولان نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تأکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی (بسیج) سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت. من از تمامی بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر می کنم و از دعای خیر برای این فرزندان با وفای اسلام غفلت نخواهم نمود».(9)
آری، مسؤولان در برابر حفظ روحیه ایثار و خدمت که از ویژگی های بسیجیان است، مسؤول هستند، هر گونه تجمل گرایی و عدم کارایی در عرصه مسؤولیت و بی توجهی به روحیه و عواطف مردم خطری است که می تواند به نهاد بسیج در عرصه های خطر، ضربه وارد کند.
پی نوشت :
1. صحیفه نور، جلد 21، ص 195.
2 و 3. صحیفه نور، ج 14، ص 475. ج 6، ص 175.
4. بیانات امام (رحمت الله علیه) در جمع اعضای هیات نمایندگی عالی رتبه روحانی عربستان – 1/2/58.
5. صحیفه امام جلد 21، ص 54، 2/9/67.
6. صحیفه نور – جلد 21، ص 192.
7. صحیفه امام، جلد 15، ص 232.
8. صحیفه نور ، جلد 21، ص 18و19.
9. صحیفه امام، ج 21، ص 196.