دلایل قیام امام حسین علیه السلام
باید ببینیم چطور شد امام حسین قیام کرد؟ در قیام حسین علیه السلام چند عامل را باید در نظر گرفت:
مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.
ایسکانیوز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان با همکاری دفتر بسیج دانشجویی ، دفتر فرهنگ اسلامی و دفتر روابط عمومی واحد همایش گوهر حجاب و عفاف را با حضور خواهران دانشجو برگزار کرد.
در ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت؛ |
طرح ملی نظارت همگانی در فضای مجازی |
خبرگزاری ایسکانیوز:مدیر روابط عمومی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر گفت:حضور این ستاد در نمایشگاه رسانه های دیجیتال به منظور ارائه طرح ملی نظارت همگانی در فضای مجازی می باشد. سید علی اصغر حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه سایبر دیپلماسی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز" اظهار داشت:ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر نهادی نیست که بخواهد با منکر برخورد و معروف را تشویق نماید بلکه با محور قرار دادن تذکر لسانی در ساختارهای مختلف جامعه از قبیل اصناف، هیات،ادارات و... با برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی آنرا نهادینه کند.حسینی با بیان اینکه وظیفه اصلی و خطیر ستاد احیاء گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر می باشد افزود : برهمین اساس ستاد،شعار خود را «تذکر لسانی،وظیفه همگانی» قرار داده است و تمامی محور فعالیت خود را در راستای تقویت فرهنگ تذکر و تشکر برنامه ریزی کرده است.مدیر روابط عمومی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه نظر سنجی ها در سایتها و پایگاه های اینترنتی یکی از ابزارهای امر به معروف ونهی از منکر می باشند افزود: همانطور که در فضای معمولی و غیر مجازی جامعه اگر فعل بدی رویت شد مردم موظف هستند تذکر دهند و اگر فعل خوب و مثبتی دیده شد با بیان تشکر از فعالیت در گسترش آن کوشا باشند می باستی در فضای مجازی و سایبری هم به شکل عمل شود که چگونگی اجرای آن در فضای وب به صورت طرح ملی نظارت همگانی در فضای مجازی ارائه و تدوین شده است که شامل: |
مراحل اجرای امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها (ویژه دانشجویان) |
خبرگزاری ایسکانیوز: یک دانشجو نسبت به اعمالی که می بیند و حرفهایی که می شنود نباید بی تفاوت باشد.
|
توجه به مسئله عفاف و حجاب موجب حفظ ارزشهای معنوی و دینی می شود |
خبرگزای ایسکانیوز: رئیس واحد شهرری در جلسه ستاد اجرایی قوانین عفاف و حجاب واحد گفت: در بخش عفاف و حجاب باید فضاسازی مطلوب و مناسبی در دانشگاهها صورت گیرد و باید اهمیت این امر را به درستی به دانشجویان متذکر شد. |
صفار هرندی در مراسم گرامیداشت 16 آذر در دانشگاه تهران:
برخی افراد پس از رحلت امام ارزش های جاهلی خود را رو کردند
بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره عزاداری سیدالشهدا (ع) در مساجد
بسم ا... الرحمن الرحیم
حضرات ائمه محترم جماعات (ایدکم الله تعالی)
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام حزن و اندوه اهل بیت (علیهم السلام) و موسم بر پایی مجالس عزاداری فخر بنی آدم ، امیر عرصه عشق و ایمان ، سید و سالار شهیدان ، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران پاکباخته عاشورایی آن امام همام ، به منظور هر چه با شکوهتر برگزار شدن مراسم عزاداری در مجالس و محافل به ویژه در مساجد ، شایسته است موارد ذیل با دقت مطمح نظر قرار گیرد:
1- مجالس عزاداری باید از هر آنچه که موجب وهن دین و مذهب می شود به شدت اجتناب شود نظیر :
برهنه شدن سینه زنان و زنجیر زنان در مساجد با عنایت به حضور خواهران ! ، قمه زنی ، نصب و حمل شمایل منتسب به عترت طاهره و .....
بهرامپور:
خبرگزاری فارس: یک مفسر قرآن با اشاره به اینکه «مباهله» برای اثبات حقانیت یک امر شخصی نیست، بلکه برای اثبات اسلام در برابر کلیه ادیان است، گفت: بنا بر آیه مباهله، بقای اسلام نیز منوط و مشروط به سهیم شدن اهلبیت (ع) با پیامبر است.
به گزارش خبرنگار قرآنی فارس خداوند در آیه 61 سوره مبارکه آلعمران میفرماید: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ؛ پس هر که در این [باره] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم» این آیه مربوط به داستانی تاریخی در صدر اسلام به نام «مباهله» است که طی گفتوگویی با ابوالفضل بهرامپور از مفسران معاصر قرآن کریم به بررسی آن پرداختهایم.
* «مباهله» به چه معناست؟
مباهله به معنای نفرین طرفینی است و قالباً برای اثبات حقانیت توحیدی، دینی و مذهبی و در رده امامان و پیغمبران در قرآن مطرح شده است.
وقتی طرفین با گفت و شنود و منطق حاضر به قبول مطلبی نشوند متوسل به نفرین شده و میگویند: خدایا اگر حق با طرف مقابل است و من ناحقم یک گرفتاری آسمانی بر من فرود آر و اگر عکس این حاکم است این بلا بر سر او بیاید.
* چگونگی به وجود آمدن واقعه مباهله را توضیح دهید؟
دینداری و ایمان و تطبیق نشانههای پیامبر موعود باعث شد تا 63 نفر از علمای مسیحی نجران که از میان آنها حذیفه، عاتب و صیب مجتهد بودند و حذیفه خود حافظ تورات و انجیل و معمار کلیساها بود؛ نزد پیامبر (ص) بیایند. در مدینه موقع نماز شد، نماز آنها دارای ساز و آهنگ است، اصحاب خواستند به آنها اعتراض کنند، پیامبر ممانعت کرد.
بناشد چند سؤال از پیامبر دراثبات پیامبریش بپرسند. سؤال کردند تو چگونه میخوابی؟ پیامبر اکرم فرمود: چشمان من میخوابند اما قلبم بیدار است. این پاسخ مورد پذیرش آنها قرار گرفت. پرسیدند چه کسی برای شما وحی میآورد؟
پیامبر فرمود: جبرئیل، زیرا همین سؤال را یهودیها هم پرسیده بودند و پیامبر (ص) همین پاسخ را داد که یهودیها گفتند غلط است و باید میکائیل برای شما وحی میآورد.
اما پس از چند سؤال دیگر، سؤال آخر خود را نظر پیامبر درباره حضرت عیسی (ع) قرار دادند که پیامبر جواب داد: «آن بنده صالح خدا پیامبر اولوالعزم و برادر من است»
مسیحیان گفتند: نه، او فرزند خداست! زیرا پدر ندارد. بعد از این پیغمبر به اینها منطق را آموخت و با آموزش الهی از آنها دلیل فرزند خدا بودن عیسی (ع) را پرسید. گفتند: به دلیل اینکه پدر ندارد.
خداوند به پیامبر وحی کرد که به آنها بگو اگر دلیل فرزند خدا بودنش این است که پدر ندارد، آدم (ع) که علاوه بر پدر، مادر هم ندارد، چرا او را فرزند خدا نمیدانید؟! آنها در مقابل این آیه عاجز ماندند و خداوند به پیامبر دستور مباهله را با آن کیفیتی که در آیه 61 سوره آل عمران آمده داد.
بنا شد فرزندان و زنان و بهترین مردانشان را بیاورند. پیامبر همراه با حسنین، علی مرتضی (ع) و فاطمه زهرا(س) آمد و مسیحیان وقتی این صحنه را دیدند؛ مباهله با این جمع را به صلاح نداسنته و گفتند: این چهرههای نورانی را که ما میبینم، اگر اشاره کنند کوه فرو میریزد.
گفتند تصمیم میگیریم تا سالانه به مسلمانان خراج بدهیم.
باید به آنها گفت ای بیچارهها! در آن موقعیت حساس با دیدن انسان کامل، چرا ایمان نیاورید؟!
* چه نتایجی میتوان از ماجرای مباهله گرفت؟
نتایجی که از این ماجرا گرفته میشود این است که ابتدا مسیحیت باید درک کند وقتی حتی علمای آنها که جانشینان عیسی (ع) بودند؛ با یک تردید واقعی مواجه و حقانیت پیامبر را دریافتند، به جاست که آنها به اسلام ایمان بیاورند.
از این آیه استفاده میشود با توجه به اینکه پیامبر اکرم بهتر از همه مراد خداوند از آیات قرآن را میداند در آنجا که خداوند در آیه مباهله میفرماید: «نساءنا وانفسنا» یعنی زنانمان و خودی خودمان را برای مباهله بیاوریم؛ پیامبر اکرم تنها امیرمؤمنان و فاطمه اطهر را آورد، در صورتی که پیامبر اقوام و اصحاب بسیاری داشت. با توجه به اینکه ضمیر در اینجا جمع است؛ این مسئله حکایت از این دارد که وجود خارجی فرد خودی خودی، کسی جز علی (ع) نیست.
قهرهاً مقبول پیامبر و خدا این بود و علی (ع) باید وصی باشد.
فخر رازی ذیل این آیه میگوید: به دلیل این آیه، روی کره زمین بعد از پیامبر در گذشته و آینده مردی با فضیلتتر از علیبنابیطالب نیست جز خود پیامبر (ص).
بنده به فخررازی میگویم شما که این همه راه را درست آمدی و این فضیلت را درک کردی؛ علی (ع) را امام بدان ،که البته او این فضیلت را دلیل امامت نمیداند! در صورتی که ما همیشه با فضیلتترین افراد را به عنوان رئیسجمهور، نماینده مجلس و یا مسئول انتخاب میکنیم.
اما آنچه مهم است این است که مباهله برای اثبات حقانیت یک امر شخصی نیست، بلکه برای اثبات کل اسلام در برابر کلیه ادیان است. آنجا قرار است برای اثبات حقانیت اسلام در مقابل سایر ادیان پیامبر دعا کند و این چهار نفر آمین بگویند.
این در حالی است که دعای پیامبر بدون گفتن آمین کسی قبول است، اما اینکه چرا پیامبر عزیزان و اهلبیت خود را سهیم کرد؛ به این علت است که بقای اسلام منوط و مشروط به سهیم شدن آنهاست.
پیام این آیه و ماجرای مباهله این است که پیامبر، اسلام را آورده و بقای آن نیز بسته به حضور علی (ع) فاطمه (س) و فرزندان آنها است.
رئیس جمهور در مراسم سالگرد علی کردان:
خبرگزاری فارس:رئیس جمهور گفت: مرحوم کردان هر گاه ماموریتی پیش میآمد از معدود کسانی بود که انقلاب را به جان و مال و آبروی خود ترجیح میداد و پیشقدم می شد.
ادامه مطلب ...